Autostrada Ploieşti Braşov se va construi după un plan mai ieftin din 2006 fără tunele, care va distruge Valea Prahovei în zona turistică, în schimb taxa care va trebui plătită pentru folosirea autostrăzii se va dubla şi se va introduce taxare şi pe autostrada existentă Bucureşti-Ploieşti.
Studiul de fundamentare aprobat miercuri de Guvern arată că autostrada va fi construită în Parteneriat Public Privat, prin revenirea la traseul dintr-un studiu de fezabilitate din 2002-2006. Faţă de un studiu mai nou din 2015, se va renunţa la traversarea zonei printr-o serie de tuneluri, variantă care era cu 600 de milioane de dolari mai scumpă. Şi deşi autostrada va fi mai ieftină, şoferii vor achita totuşi o taxă către partenerul privat. Totodată, se va introduce o taxă şi pe autostrada deja existentă Bucureşti-Ploieşti.
Construcţie în parteneriat public-privat
Urmărirea dezvoltării contractului va fi efectuată în principal de Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză. Obiectivul va fi implementat prin Parteneriat Public Privat, iar proiectul va fi realizat în două etape. Prima etapă se va derula pe parcursul a 24 de ani şi prevede servicii de proiectare, lucrări de întreţinere şi operare în regim de parteneriat public privat. Proiectarea şi construirea autostrăzii vor dura 4 ani, urmată de o perioadă de 20 de ani de întreţinere şi operare.
Guvernul menţionează că, având în vedere perioada medie de amortizare a lucrărilor de construcţie aferentă autostrăzii, respectiv de 50 de ani, la finalul duratei contractului autostrada va mai avea o valoare reziduală de aproximativ 60% din costul cu realizarea lucrărilor de construcţie. În cea de-a doua etapă autostrada va fi exploatată în regim de autostradă cu taxă, astfel încât să fie amortizată la nivel de costuri inclusiv valoarea reziduală a construcţiei de la finalul etapei 1, fără ca aceasta să fie suportată în etapa 1, etapă în care valorile de trafic nu sunt încă foarte mari, iar acest un efort bugetar imediat fără ca sumele investite să fie ulterior recuperate. Guvernul precizează că se păstrează traseul din Studiul de Fundamentare 2002-2006.
Varianta propusă ulterior cu 10 km tunele, respectiv 20 de km de galerie şi îmbunătăţirea elementelor geometrice spre o viteză nenecesară a condus la creşterea costului construcţiei cu peste 600 de milioane dolari.
Ce taxe plătesc şoferii.
Taxă pe autostrada Bucureşti - Ploieşti din 2019 Taxa de utilizare a autostrăzii care va fi plătită de un autoturism la 100 km de autostradă parcurşi este limitată la6,3 euro fără TVA. Nivelul tarifului perceput este stabilit în funcţie de distanţa parcursă de vehicul. Pentru un vehicul din categoria LGV se plăteşte, pentru fiecare 100 km autostradă, 8,82 euro fără TVA, iar pentru un HGV şi un Bus se plăteşte 12,6 euro fără TVA.
Studiul mai preciează că şoferii vor plăti o taxă şi pentru sectorul deja aflat în exploatare dintre Bucureşti şi Ploieşti, începând cu anul 2019. Din calcule rezultă că pentru perioada 2023 – 2043 pentru autostrada Ploieşti – Braşov (Cristian) încasările minime rezultate numai din taxa de utilizare a autostrăzii pe acest sector vor fi de aproximativ 1,375 miliarde euro. Aceasta poate creşte datorită indexărilor anuale, creşterii traficului, şi nu în ultimul rând finalizării etapelor de proiectare şi construcţie mai devreme decât în 48 luni.
În ceea ce priveşte traficul pe tronsonul Bucureşti – Ploieşti în lungime de aproximativ 62 km, din calcule rezultă un venit minim total numai din taxa de utilizare a sectorului de autostradă pentru perioada 2019 – 2043 de aproximativ 750 milioane de euro. Deci valoarea minimă totală obţinută numai din taxa de utilizare a autostrăzii Bucureşti – Braşov (Cristian) pentru perioada 2019 – 2043 este estimată la suma de 2,125 miliarde euro.
Studiu de fundamendare Autostrada Ploieşti-Braşov