Preţul fără taxe al carburanţilor în România a continuat să fie şi în acest an mai mare decât media la nivelul Uniunii Europene, în timp ce taxele aplicate de stat sunt printre cele mai mici din spaţiul comunitar, după cum reiese din informaţiile centralizate de Comisia Europeană.
Astfel, ultimul număr al publicaţiei Oil Bulletin a Comisiei Europene, cel din 18 decembrie 2017, arată că, în România, preţul unui litru de benzină, fără taxe, este de 0,511 euro, în timp ce media UE este de 0,508 euro. La fel şi la motorină, unde preţul fără taxe este de 0,560 euro pe litru, iar media UE, de 0,542 euro pe litru, scrie Agerpres.
Şi mai interesant este că, faţă de începutul anului, preţul fără taxe al carburanţilor a crescut mai mult la noi în ţară decât media UE. Astfel, în cazul benzinei, tarifele în România sunt mai mari cu 1,1%, în timp ce media UE a scăzut cu 1%. La motorină, preţurile în România au crescut cu 5%, iar media UE, cu doar 1,1%.
Dacă includem şi taxele, adică TVA (19%) şi accizele pe care şoferii le plătesc în preţul carburanţilor şi care merg la bugetul de stat, preţul final la pompă este de 1,117 euro pe litru în cazul benzinei şi 1,140 euro pe litru la motorină. Acestea sunt mai mici decât media europeană, care este de 1,363 euro pe litru la benzină şi 1,249 euro pe litru la motorină.
Din faptul că preţul fără taxe în România este mai mare decât cel al mediei UE, iar preţul cu taxe este mai mic, reiese că nivelul de taxare este relativ redus în România faţă de alte ţări. Totuşi, acciza şi TVA înseamnă mai mult de jumătate din preţul de la pompă: mai exact 54% la benzină şi 51% la motorină. Acciza s-a majorat anul acesta cu 0,16 lei pe litru de la 15 septembrie şi tot cu 0,16 lei de la 1 octombrie.
Analiză la Consiliul Concurenţei
Consiliul Concurenţei a anunţat încă de la începutul anului că analizează de ce preţurile în România sunt mai mari decât media din Uniunea Europeană, având în vedere că anii trecuţi era invers.
"Preţurile sunt apropiate în toată Europa şi este ceea ce ne aşteptam, iar faptul că avem resurse este mai puţin important. Problema nu cred că se pune la modul: avem resurse, de ce nu avem preţul mai mic? Întrebarea este de ce de un an de zile este mai mare decât media UE? Aici căutăm o explicaţie, pentru că, tradiţional, preţul în România era un pic sub medie. De undeva de la începutul anului trecut suntem peste medie, vorbim de preţul fără taxe. Cu taxe, suntem jos, statul român taxează mai puţin decât alte state. Unde intervin companiile este partea fără taxe. Este o evoluţie relativ nouă pe care nu o înţelegem pe de-a-ntregul, aşa că am lansat o investigaţie. Ei vor primi o serie de întrebări la care sunt obligaţi să răspundă legal. Vrem să înţelegem exact care sunt schimbările care au dus la această evoluţie, pentru noi surprinzătoare", declara Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, pe 20 februarie.
Oficialii instituţiei nu au publicat până acum vreun rezultat al acestei analize, însă, anul trecut, Consiliul a analizat, de asemenea, preţul carburanţilor din România în comparaţie cu pieţele europene, iar concluzia principală a fost că piaţa locală are o structură de oligopol.
"Sectorul comercializării cu amănuntul de carburanţi (benzină şi motorină) ocupă un loc important în economia românească, având impact direct asupra celorlalte sectoare economice, precum şi asupra consumatorilor. Caracteristicile principale ale acestui sector nu diferă foarte mult de restul ţărilor europene, structura acestuia fiind, în linii mari, de oligopol. Mai exact, cea mai mare parte a ofertei de pe această piaţă este concentrată în portofoliul unui număr restrâns de companii petroliere (OMV Petrom, Lukoil, Rompetrol, MOL, Gazprom, SOCAR şi NIS). Pe această piaţă mai activează, de asemenea, o serie de întreprinderi neintegrate vertical, cu resurse financiare inferioare celor din prima categorie, care administrează staţii de distribuţie carburanţi", se arată în raportul Consiliului Concurenţei.
Ce spun petroliştii
Pe de altă parte, reprezentanţii celor mai mari companii petroliere consideră că piaţa pe care activează este concurenţială, iar preţurile din ţara noastră sunt printre cele mai mici din Europa, diferenţele fiind la modul cum sunt ele raportate la Comisia Europeană.
Mariana Gheorghe, CEO al OMV Petrom, lider pe piaţa locală, susţine că preţurile la carburanţi din diferite ţări nu sunt tot timpul comparabile, întrucât conţin elemente diferite.
"La ora actuală avem preţurile cele mai joase din Europa, a doua sau a treia poziţie de jos. Datele pe care le folosim de la comunitatea europeană am mai spus-o şi o repetăm, nu sunt întotdeauna date foarte comparabile. În acele preţuri, fiecare ţară poate să raporteze şi raportează elemente diferite. Din ceea ce am analizat noi, de exemplu, unele ţări nu includ în aceste cifre medii vânzările de pe autostrăzi. Acestea au preţurile cele mai mari, pentru că şi traficul şi cererea sunt mai mari pe autostrăzi. Alte ţări, de exemplu, includ costul cu stocurile de rezervă în taxe şi nu în preţul produsului, la noi este inclus în preţul produsului. Şi sunt şi altfel de diferenţieri care fac ca, deşi este o bună referinţă preţul de la comunitatea europeană, nu este o reflectare exactă a unei comparabilităţi unu la unu", a explicat Gheorghe, într-o conferinţă de presă în luna februarie.
Ea a fost întrebată cum comentează raportul Consiliului Concurenţei în care se arată că piaţa carburanţilor din România este una de tip oligopol.
"Noi credem că este o piaţă concurenţială şi funcţională, cu noi intrări de concurenţi în ultimii ani. Numai anul trecut au fost construite peste 25 de staţii noi de către diverşi operatori, iar noi nu am construit atât de mult. Concurenţa este pe calitatea produselor, pe oferta de produse non-petroliere, lucru care se vede în fiecare zi. Piaţa a crescut cu 4,9% în retail, iar noi am crescut cu 5,2%", a susţinut oficialul Petrom.
Opinia ei este împărtăşită şi de reprezentanţii Rompetrol, a doua companie de pe piaţă. Vlad Rusnac, directorul general al Rompetrol Downstream, declara în luna mai că, pe piaţa carburanţilor din România, concurenţa este acerbă, iar preţurile sunt sub media Uniunii Europene.
"După părerea mea, pe piaţa din România avem o concurenţă acerbă, chiar este mare. Acum concurăm mai ales pe zona calităţii şi pe zona serviciilor şi produselor oferite în cadrul staţiilor", a spus oficialul Rompetrol.
Rusnac spune şi el că, de fapt, preţul în România este mai mic decât media europeană, însă neconcordanţa din statisticile europene derivă din metodele diferite de raportare.
"După părerea noastră, suntem sub media europeană la preţul la carburanţi fără taxe. Este vorba de metoda de calcul. Unele companii din unele ţări includ anumite taxe adiţionale, noi nu le includem. Sunt diferite metode de calcul", a argumentat şeful Rompetrol Downstream.
Ce spune Comisia Europeană
Aşadar, reprezentanţii celor mai importante companii petroliere dau vina pe diferenţele de raportare. Să vedem ce spune Comisia Europeană despre asta: conform site-ului Oil Bulletin, instituţia care furnizează aceste date la Bruxelles este Ministerul Economiei. Informaţiile sunt colectate de la trei companii petroliere, un operator independent şi patru operatori petrolieri. Datele acoperă 95% din piaţa benzinei şi 80% din cea a motorinei.
Preţurile prezentate reprezintă media ponderată calculată săptămânal pe baza cotei de piaţă a fiecărui furnizor de date pentru fiecare tip de carburant.
Pe piaţa din România, atât benzina, cât şi motorina conţin 6% biocarburant, care se accizează ca şi combustibilii clasici, mai menţionează sursa citată.
La finalul documentului în care publică preţurile din fiecare ţară, reprezentanţii Comisiei precizează: "Comparaţiile dintre preţuri şi tendinţele de preţuri în diferite ţări trebuie făcută cu atenţie, ca urmare a diferenţelor privind calitatea produselor, practicile de marketing, structura pieţei şi ponderea produselor standard în vânzările totale".
Preţul fără taxe al carburanţilor din România, peste media UE în 2017
8 ianuarie 2018
- citeşte totul despre:
- pret,
- taxe,
- romania,
- combustibil,
- uniunea europeana,
- comisia europeana





Din aceeaşi categorie:
Leul reacţionează la criza din Grecia
(7 iulie 2015)
38 vizualizări
Real rămâne cu 13 magazine în România
(1 noiembrie 2013)
103 vizualizări
Scad tarifele la electricitate. ANRE va recalcula în minus preţurile
(21 aprilie 2018)
82 vizualizări
Moştenitorul Samsung a fost arestat pentru dare de mită şi deturnare de fonduri
(17 februarie 2017)
304 vizualizări
România s-ar putea confrunta cu falimente ale fermelor de sturioni
(27 octombrie 2013)
204 vizualizări
Ministerul Finanţelor: Anunţul privind eliberarea bonului fiscal va fi tipărită pe meniu în restaurante şi cluburi
(16 februarie 2015)
317 vizualizări
Programul magazinelor, de Paşte: Cele mai multe mall-uri şi magazine sunt închise în 16 aprilie şi închid mai devreme în 15 aprilie
(12 aprilie 2017)
106 vizualizări
Cota unică de impozitare va fi redusă de la 16% la 14% din 2019
(18 februarie 2015)
47 vizualizări
Românii cheltuie 3,6 miliarde de euro pe haine şi încălţăminte
(25 martie 2016)
330 vizualizări
TVA redus la 20% de anul viitor, 9% la carne, peşte, legume-fructe
(18 februarie 2015)
49 vizualizări
Aplicaţia pentru depunerea online a proiectelor europene va avea 8 module, până în iunie
(1 martie 2016)
216 vizualizări
Lovitură grea pentru Ploieşti. Rompetrol, deţinătoarea rafinăriei Vega, a cerut insolvenţa
(5 iunie 2015)
531 vizualizări
Opel se retrage din China în ianuarie 2015
(29 martie 2014)
78 vizualizări
Daimler ar putea construi o uzină de automobile la Sebeş
(13 aprilie 2016)
280 vizualizări
Premierul Chinei vine în România însoţit de şefii a 200 de companii
(21 noiembrie 2013)
153 vizualizări
Plafonul de 3.400 lei impus pentru indemnizaţia de creştere a copilului, eliminat de la 1 ianuarie
(1 iulie 2015)
310 vizualizări
Fiica patronului Korean Air a întors avionul companiei de pe pistă, în timpul decolării
(8 decembrie 2014)
67 vizualizări

Oamenii de stiinta germani au descoperit cea mai veche branza din lume. E

Jocurile de noroc arată la fel în întreaga lume, însă dacă te uiți pe hartă, ai
Ia zi, Bulă, obişnuieşti să fumezi?
Bulă: – Mmm… Aşa şi aşa…
– Dar cât înseamnă „aşa şi aşa”?
– Mmm… Păi cam 4 pachete pe zi.
– Dulciuri mănânci? – Mmm… Aşa şi aşa…
Cam 5 ciocolate pe zi.
– Sărat mănânci?
– Mmm… Aşa şi aşa… Cam o solniţă pe zi pun în mâncare.
– Grăsimi mănânci? – Mmm… Aşa şi aşa…
Cam un kil- două de slană pe zi…
– Prăjit mănânci?
– Mmm… Aşa şi aşa… Pe zi… Cam câte o omletă de 4 ouă şi cartofi prăjiţi, asezonaţi cu cârnaţi
.– Aha… Dar de băut, bei? – A, da! De băut, beau!



„Omul cel mai fericit e cel care-i face fericiţi pe cât mai mulţi oameni.” — Denis Diderot
Curs valutar
2 aprilie 2024

EURO = 4.9705 RON


USD = 4.6276 RON


GBP = 5.8148 RON

Top articole