Comisia Europeană a iniţiat o investigaţie aprofundată privind politica ANCOM de a continua să aplice plafoanele actuale de preţ, depăţite ca valoare şi mari, pentru serviciile de terminare a apelurilor de voce oferite de operatorii de telefonie fixă şi mobilă din România.

Potrivit Comisiei Europene, a fost iniţiată o investigaţie aprofundată a propunerii autorităţii de reglementare în domeniul telecomunicaţiilor din România (ANCOM) de a continua să aplice plafoanele actuale de preţ pentru serviciile de terminare a apelurilor de voce angro oferite de operatorii de telefonie fixă şi mobilă din România.

Ratele de terminare pe care ANCOM le propune să le păstreze au fost stabilite în 2014 pe baza unor cifre care sunt acum depăşite, spune Comisia. Aceasta remarcă faptul că ratele de terminare a apelurilor în România rămân ridicate în comparaţie cu ratele de terminare a apelurilor în alte ţări din UE.

Comisia consideră că propunerea ANCOM de a menţine atât tarifele de interconectare pentru fix, cât şi tarifele de interconectare pentru mobil la nivelurile actuale nu este conformă cu cadrul de reglementare.

Autoritatea de reglementare din România nu a furnizat o justificare adecvată conform căreia aceste tarife sunt în continuare adecvate în lumina evoluţiilor recente ale pieţei. ANCOM propune continuarea impunerii tuturor operatorilor reglementaţi un plafon pentru tarife de interconectare pentru fix de 0,14 eurocenţi min şi un tarif pentru mobil de de 0,96 eurocenţi / min.

Acest preţ este inclus în factura finală a consumatorului pentru apelurile către un număr de alt operator. Tarifele propuse au fost stabilite iniţial în 2014, pe baza unui model pur BU-LRIC (model de calcul a costurilor) dezvoltat în perioada 2012-2013.

În ciuda faptului că modelul este în prezent depăşit, ANCOM nu are în vedere o revizuire a modelului sau o actualizare a cel puţin unor intrări de date, aşa cum au făcut alte autorităţi naţionale de reglementare în astfel de circumstanţe, îşi explică decizia Comisia Europeană.

ANCOM trage de timp?

În apărarea sa ANCOM spune că nu se aşteaptă să înceapă procesul de revizuire a modelului său pur BU-LRIC înainte de anul viitor, după revizuirea definitivă a Recomandării UE privind tarifele de interconectare şi adoptarea Codului european al comunicaţiilor electronice.

Comisia consideră că ANCOM nu a furnizat suficiente dovezi că propunerea sa de a nu modifica modelul său de cost respectă cadrul de reglementare în vigoare în prezent.

Comisia este preocupată, în special, de faptul că tarifele stabilite în 2014 nu mai reflectă costurile unui operator ipotetic eficient, aşa cum se cere în Recomandarea UE privind tarifele de interconectare.

O analiză a organismului BEREC (publicată în iunie 2017), arată că tarifele de interconectare pentru fix sunt printre cele mai ridicate tarife BU-LRIC din UE, iar cele pentru mobil sunt peste rata medie BU-LRIC a UE.

Ratele ridicate stabilite de ANCOM duc la crearea unor bariere pe piaţa internă, avertizează CE. Operatorii de telecomunicaţii din România ar putea continua să perceapă tarifele de interconectare mai mari decât tarifele medii în celelalte state membre, utilizând o limită BU-LRIC model.

Ce urmează?

Comisia are acum trei luni pentru a discuta cazul cu ANCOM, în strânsă cooperare cu organismul autorităţilor europene de reglementare (OAREC), pentru a elimina orice elemente care generează îndoieli serioase cu privire la respectarea legislaţiei UE.

Comisia poate la sfârşitul perioadei de anchetă fie să ridice rezervele, fie să emită o recomandare în temeiul articolului 7 din Directiva-cadru care va impune ANCOM să modifice sau să retragă proiectul de măsură.

În cazul în care ANCOM nu şi-a modificat sau retrage proiectul de măsură în absenţa unei justificări justificate valide, Comisia ar putea să îşi rezerve dreptul de a evalua dacă să ia în considerare alte măsuri legale disponibile.

Tarifele de interconectare sunt tarifele pe care operatorii de telecomunicaţii le percep reciproc pentru a furniza apeluri între reţele şi fiecare operator are putere de piaţă asupra accesului la clienţi în propria reţea. Aceste costuri sunt incluse în preţurile de plată plătite de consumatori şi întreprinderi.

Tarifele de interconectare, mai mari ca in Franţa şi Spania

Poziţia ANCOM duce la nemulţumiri ale unor operatori de telecomunicaţii. „Tariful de interconectare a reprezentat un element de bază esenţial fără de care ofertele cu trafic nelimitat nu ar fi fost posibile în momentul de faţă. Înainte nu vedeam sub nicio formă un preţ rezonabil la pachetele de minute nelimitate către alte reţele, iar evoluţia aceasta poate să continue. Decizia ANCOM are efect asupra tuturor cetăţenilor români”, explica recent, într-un comunicat de presă, Valentin Popoviciu, vice-preşedinte RCS-RDS.

„Cu cât amânăm acest demers mai mult, cu atât o posibilă reducere de tarife se duce mai departe în timp, astfel încât consumatoriii vor plăti în continuare preţuri mai mari pentru servicii pentru care, în mod rezonabil, ar trebui să plătească mai puţin”, spunea vicepreşedintele RCS & RDS.

Deşi tarifele de interconectare din România sunt la nivel nominal apropiate de media din Uniunea Europeană (fiind deja chiar mai mari decât media europeană), raportat la puterea de cumpărare a românilor aceste tarife sunt cele mai mari din UE potrivit unui studiu independent comandat de RCS & RDS companiei PwC Romania (PriceWaterhouseCoopers).

Alte autorităţi din Uniunea Europeană sunt la al doilea pas de recalculare a costurilor tarifelor de interconectare mobilă, recunoscând importanţa acestora în ceea ce priveşte tarifele pe care le plătesc consumatorii. De exemplu, Spania şi Franţa au în curs demersuri prin care tarifele de interconectare vor înregistra scăderi până la niveluri de 0,65 eurocenţi/minut, respectiv 0,74 până la 0,68 eurocenţi/minut, în condiţiile în care puterea de cumparare în aceste două ţări este semnificativ mai mare decât în România.