Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Alina Petrescu, a declarat, vineri, că în şedinţă au fost adoptate normele metodologice pentru aplicarea Legii privind procedura insolvenţei persoanelor fizice, acestea stabilind modul în care procedura de insolvenţă va putea fi declanşată, cum se vor putea recupera datoriile, dar şi ceea ce înseamnă ”un nivel de trai rezonabil”.  

”Pe de-o parte se stabilesc criteriile privind ceea ce înseamnă un nivel de trai rezonabil. Aceste criterii sunt necesare pentru declanşarea acestei proceduri şi pentru stabilirea modului în care se recuperează datoriile”, a declarat purtătorul de cuvânt al Guvernului, Alina Petrescu, adăugând ulterior că data de intrare în vigoare a legii este 1 august 2017.

Alina Petrescu a precizat că nivelul de trai rezonabil este stabilit de o comisie de insolvenţă care va lua în calcul câteva criterii care sunt evidenţiate şi detaliate în normele metodologice adoptate în şedinţă.

”Vă dau doar câteva exemple: valoarea coşului lunar de consum, valoarea minimă a cheltuielilor profesionale şi/sau de şcolarizare, preţul utilităţilor, al alimentelor şi produselor de bază, componenţa şi structura familiei debitorilor, existenţa sau inexistenţa unor situaţii speciale de sănătate care ţin de integritate fizică, existenţa unor eventuale handicapuri fizice sau de altă natură, cheltuieli minime determinate de creşterea, îngrijirea şi educarea copilului aflat în întreţinerea debitorului”, a explicat Petrescu.

De asemenea, normele metodologice pentru aplicarea Legii privind procedura insolvenţei persoanelor fizice stabilesc modalitatea de desfăşurare a şedinţelor de conciliere, modul de comunicare cu debitorul şi creditorii, tipurile de onorarii pentru administratorul procedurii şi lichidator, precum şi cuantumul minim şi maxim al acestor onorarii.

Actul normativ stabileşte, totodată, că şedinţele de conciliere între creditor şi debitor trebuie să servească exclusiv intereselor legitime ale părţilor şi că niciuna dintre părţi nu poate impune celeilalte o soluţie.

Potrivit Executivului, deschiderea procedurii de insolvenţă se va face pe baza unei cereri pe care debitorul persoană fizică o poate depune personal sau prin poştă, cu confirmare de primire sau pe e-mail cu semnătură electronică certificată, la comisia de insolvenţă la nivel teritorial din judeţul în care îşi are domiciliul sau reşedinţa de cel puţin 6 luni. În termen de 5 zile de la data primirii cererii, va avea loc o şedinţă de ascultare a debitorului. Dacă debitorul este persoană cu handicap auditiv sau surdocecitate, ascultarea va avea loc cu asigurarea unui interpret în limbaj mimicogestual.

Administratorul procedurii verifică creanţele, în baza informaţiilor transmise atât de creditori, cât şi de debitori. Creanţele exprimate sau consolidate în valută vor fi înregistrate într-un tabel preliminar la valoarea lor în lei, la cursul Băncii Naţionale la data deschiderii procedurii insolvenţei, exceptând cazurile în care legislaţia specială cuprinde prevederi diferite.