Preţul, caracteristicile produsului, perioada de valabilitate a ofertei, dar şi adresa şi datele de contact ale magazinului online sunt câteva din informaţiile care trebuiesc verificate înainte de a face plata cu cardul.
Haine şi încălţăminte din Marea Britanie, parfumuri din Polonia, electronice din Germania, bilete de avion şi vacanţe din Grecia, totul poate fi cumpărat stând în fotoliul de acasă. Oferta este generoasă, dar există şi capcane.
Laura Pascu, reprezentanta Centrului European al Consumatorilor din România (ECC) a explicat, pentru MEDIAFAX, că toţi cei doresc să cumpere online din UE, trebuie să fie atenţi la anumite lucruri.
Astfel, reglementările prevăd anumite elemente obligatorii pe care profesioniştii care vând produse sau servicii online trebuie să le ofere, înainte de a se încheia un contract online: principalele caracteristici ale produselor sau serviciilor, preţul acestora, perioada de valabilitate a ofertei sau a preţurilor, costul de utilizare a mijloacelor de comunicaţie la distanţă, modalităţile de plată, livrare, executare, procedura profesionistului (a magazinului online) de soluţionare a reclamaţiilor, termenul de retragere şi formularul tipizat de retragere, existenţa unei garanţii legale, durata contractului.
De obicei, informaţiile acestea pot fi găsite în mai multe locuri pe site-ul profesionistului. Caracteristicile, preţul, perioada de valabilitate şi durata contractului (pentru servicii) se regăsesc pe pagina de prezentare a respectivului produs sau serviciu.
Reprezentanta ECC, avertizează că trebuie verificate informaţiile despre firma care vide online.
“În primul rând, orice profesionist care vinde online este obligat să-şi indice pe site identitatea, adică denumirea comercială, adresa poştală la care este stabilit, precum şi, în cazul în care există, numărul de telefon, numărul de fax şi adresa de poştă electronică ale acestuia, numărul de înmatriculare şi codul de înregistrare fiscală. De regulă, aceste informaţii se pot găsi în secţiunea „Contact”. Informaţiile mai pot fi găsite şi în secţiunile „Menţiuni legale”, „Termeni şi condiţii”sau „Protecţia datelor personale”. Este important să se afle în ce stat îşi are sediul profesionistul. Dacă are sediul în afara UE, este posibil să nu ai existe aceleaşi drepturi, soluţionarea unei probleme poate fi mai dificilă, iar ECC- Net nu te mai poate ajuta. Dacă nu poţi găsi informaţii despre identitatea comerciantului pe site, poţi utiliza WHOIS (terminaţii .org, .com etc.), ROTLD (terminaţii .ro), EURID (terminaţii .eu) sau altele asemănătoare pentru a vedea de cine este înregistrat acel domeniu de internet”, spune Laura Pascu.
De asemenea, trebuie ştiut faptul că, de fiecare dată când cumperi ceva, închei un contract, chiar dacă nu este scris sau nu arată ca un contract obişnuit, adică multe articole numerotate şi un limbaj încâlcit.
“Contractul va conţine atât informaţiile pre-contractuale pe care profesionistul este obligat să le afişeze pe site, cât şi termenii şi condiţiile profesionistului, pe care, de regulă, le accepţi bifând o căsuţă, la momentul finalizării comenzii. De asta e foarte important să le citeşti cu atenţie înainte. Contractul este considerat încheiat la momentul în care profesionistul îţi trimite un mesaj din care rezultă că a acceptat comanda făcută. De ce este important acest lucru? În principal, pentru că de la acel moment vor avea aplicabilitate anumite drepturi: vei putea să te retragi din contract, vei putea să soliciţi executarea sau încetarea acestuia, dacă produsul nu este livrat”, avertizează reprezentanta ECC.
Pe de altă parte, cea mai mare parte a magazinelor online din alte state membre ale UE acceptă plata cu cardul de credit/debit, plata prin metode alternative de transfer online (PayPal) sau plata prin transfer bancar. De regulă, numai profesioniştii din alte state membre UE care se adresează în mod special consumatorilor români (au site-ul în limba română, preţurile în lei etc.), permit şi plata în numerar, la livrare.
Laura Pacu spune că plata prin card bancar sau prin transfer bancar/online oferă un anumit grad de protecţie cumpărătorului şi garanţia că, în caz de fraudă, îşi poate recupera suma plătită. În unele cazuri, prin procedura de refuz la plată, băncile şi companiile de carduri permit recuperarea sumei plătite şi în cazul în care magazinul online nu a rambursat suma plătită după ce cumpărătorul s-a retras din contract.
“Aveţi grijă! Niciun magazin online nu va cere niciodată codul PIN al cardului, aşa că închide imediat orice pagină de internet care face acest lucru”, avertizează Pascu.
În cazul în care vrei să returnezi produsul cumpărat online, ai dreptul de a te retrage în termen de 14 zile calendaristice, fără a oferi vreo explicaţie şi fără penalităţi, în afara celor stabilite prin lege.
Cele 14 zile se calculează începând cu momentul semnării contractului pentru servicii şi cu momentul livrării pentru produse. Dacă înainte de încheierea contractului nu ai fost informat cu privire la existenţa dreptului de retragere, termenul în care poţi renunţa la contract este de 12 luni.
Îţi poţi exercita dreptul de retragere fie completând un formular pus la dispoziţie de profesionist (de regulă, online), fie trimiţând un mesaj din care să reiasă clar intenţia ta şi în care să specifici cel puţin următoarele: identitatea ta, numărul şi data comenzii, produsul, preţul plătit.
Produsul îl poţi trimite înapoi pe cont propriu, conform instrucţiunilor de pe site, sau poţi aştepta să fie preluat de acesta de la tine. În cazul în care plăteşti curierul pentru returul produsului, nu ai dreptul de a solicita rambursarea acestei sume.
Magazinul online trebuie să ramburseze cumpărătorului întreaga sumă plătită, inclusiv taxele de livrare, dacă acestea au fost incluse în preţul final, în termen de 14 zile calendaristice.
Dacă ai folosit produsul mai mult decât pentru a vedea cum funcţionează (de exemplu, ai făcut 2000 de fotografii cu o cameră foto), atunci este posibil ca profesionistul să-ţi reţină o parte din suma plătită pentru diminuarea valorii produsului.
Magazinul online trebuie să livreze produsul în termenul afişat pe site sau în cel comunicat prin confirmarea acceptării comenzii. Dacă nu s-a stabilit niciun termen de livrare, atunci produsul trebuie să ajungă la cumpărător în cel mult 30 de zile de la data plasării comenzii. Coletul trebuie deschis în prezenţa curierului, dacă este posibil. Dacă acesta prezintă urme de lovire sau alte defecte vizibile, cumpărătorul îl poate refuza, menţionând pe documentele de transport motivul. Dacă nu este posibilă verificarea produsului în prezenţa curierului, actunci acesta trebuie inspectat cât mai curând posibil, fotografiat ambalajul şi produsul şi informat vânzătorul imediat asupra eventualelor probleme.
“Dacă nu ai primit produsul în termenul stabilit cu profesionistul sau în cel mult 30 de zile, va trebui să iei legătura cu acesta pentru a vă pune de acord asupra unui nou termen de livrare. Dacă nici de această dată termenul nu este respectat, atunci poţi solicita încetarea contractului. Profesionistul este obligat să-ţi ramburseze orice sumă plătită în termen de maximum şapte zile de la data la care l-ai informat asupra deciziei tale de încetare a contractului”, spune Laura Pascu.
Un produs cumpărat online din UE poate fi returnat în 14 zile
20 martie 2017





Din aceeaşi categorie:
Cum va fi calculat venitul net anual global pe gospodărie; vor fi deduceri pentru RCA, abonament la fitness, bilete la cinema, cărţi
(19 aprilie 2017)
7989 vizualizări
Black Friday: Valoarea tranzacţiilor a ajuns la 6,7 milioane de lei în primele opt ore, iar coşul mediu de cumpărături a fost de 774 de lei
(18 noiembrie 2016)
44 vizualizări
Gazprom va plăti cu aproape 50% mai mult pentru construcţia South Stream
(10 octombrie 2014)
57 vizualizări
Autostrada Comarnic-Braşov, mai aproapte de realizare
(20 decembrie 2013)
585 vizualizări
Românii nu au bani de cărţi, dar investesc în...bere
(13 august 2013 - Cristina IANCU)
73 vizualizări
Ministrul Finanţelor: Poliţele RCA pentru tineri, exagerat de mari
(11 ianuarie 2015)
55 vizualizări
Cum să scapi de firmele de recuperări de credite
(11 mai 2015)
380 vizualizări
România va acorda Republicii Moldova un împrumut nerambursabil de 100 de milioane euro până în 2020
(28 august 2015)
74 vizualizări
Vânzările de medicamente au scăzut în trimestrul al doilea la 2,83 miliarde lei
(24 august 2015)
134 vizualizări
ANAF propune modificarea unor declaraţii de înregistrare fiscală privind plata impozitului specific
(21 ianuarie 2017)
381 vizualizări
Super-excavatorul românesc a făcut senzaţie în Olanda
(6 noiembrie 2013)
327 vizualizări
Nivel record pentru francul elveţian faţă de euro
(15 ianuarie 2015)
90 vizualizări
Doar patru dintre marile bănci din România oferă gratuit interogarea soldului la ATM
(27 iulie 2015)
278 vizualizări
UEFA: Ce probleme trebuie rezolvate până la găzduirea Euro 2020
(21 septembrie 2014)
75 vizualizări
Val de disponibilizări, anunţat la Complexul Energetic Oltenia în 2016
(22 februarie 2016)
57 vizualizări
APIA: Avansul plătit fermierilor în această toamnă, aproape 873 de milioane de euro
(8 decembrie 2016)
632 vizualizări
Indemnizaţia de şomaj şi alocaţia de stat pentru copii ar putea fi majorate anual
(2 decembrie 2017)
310 vizualizări
.jpg?width=60&height=60&cropratio=1:1&image=/images/stories/fructe(1).jpg)
Fructele cu cele mai puține calorii. Drept urmare, consumul lor poate reduce

Să începem direct: dacă ai deschis articolul ăsta, probabil vrei să afli cum
Ia zi, Bulă, obişnuieşti să fumezi?
Bulă: – Mmm… Aşa şi aşa…
– Dar cât înseamnă „aşa şi aşa”?
– Mmm… Păi cam 4 pachete pe zi.
– Dulciuri mănânci? – Mmm… Aşa şi aşa…
Cam 5 ciocolate pe zi.
– Sărat mănânci?
– Mmm… Aşa şi aşa… Cam o solniţă pe zi pun în mâncare.
– Grăsimi mănânci? – Mmm… Aşa şi aşa…
Cam un kil- două de slană pe zi…
– Prăjit mănânci?
– Mmm… Aşa şi aşa… Pe zi… Cam câte o omletă de 4 ouă şi cartofi prăjiţi, asezonaţi cu cârnaţi
.– Aha… Dar de băut, bei? – A, da! De băut, beau!



„Omul cel mai fericit e cel care-i face fericiţi pe cât mai mulţi oameni.” — Denis Diderot
Curs valutar
2 aprilie 2024

EURO = 4.9705 RON


USD = 4.6276 RON


GBP = 5.8148 RON

Top articole
-
Paştele, cea mai mare sărbătoare a creştinătăţii. Ce semnificaţie are Învierea Domnului
Publicat la data de 20 aprilie 2025
-
Joia Mare - tradiţii şi obiceiuri
Publicat la data de 17 aprilie 2025
-
Ce semnificaţii are Vinerea Mare, ziua răstignirii Mântuitorului
Publicat la data de 18 aprilie 2025
-
Ce nu se ştie despe puterile lumânărilor din Joia Mare
Publicat la data de 17 aprilie 2025
-
Începe Săptămâna Mare, cu slujbe şi obiceiuri în fiecare zi
Publicat la data de 14 aprilie 2025
-
Ce nu ai voie să faci în Marţea Albă, în a treia zi de Paşte!
Publicat la data de 22 aprilie 2025
-
Creştinii celebrează Floriile, care deschid perioada sărbătorilor de Paşte. Peste 1,3 milioane de români îşi serbează onomastica
Publicat la data de 13 aprilie 2025
-
De ce nu este bine să mănânci urzici şi oţet în Săptămâna Mare. Semnificaţia nebănuită pe care o au aceste alimente
Publicat la data de 14 aprilie 2025
-
Superstiţii de Sfântul Gheorghe. Ce este interzis să faci azi, nu ai voie sub nicio formă
Publicat la data de 23 aprilie 2025
-
Marţea albă, a treia zi de Paşte. Ce trebuie să faci cu ouăle sparte rămase
Publicat la data de 22 aprilie 2025