Preţul, caracteristicile produsului, perioada de valabilitate a ofertei, dar şi adresa şi datele de contact ale magazinului online sunt câteva din informaţiile care trebuiesc verificate înainte de a face plata cu cardul.
Haine şi încălţăminte din Marea Britanie, parfumuri din Polonia, electronice din Germania, bilete de avion şi vacanţe din Grecia, totul poate fi cumpărat stând în fotoliul de acasă. Oferta este generoasă, dar există şi capcane.
Laura Pascu, reprezentanta Centrului European al Consumatorilor din România (ECC) a explicat, pentru MEDIAFAX, că toţi cei doresc să cumpere online din UE, trebuie să fie atenţi la anumite lucruri.
Astfel, reglementările prevăd anumite elemente obligatorii pe care profesioniştii care vând produse sau servicii online trebuie să le ofere, înainte de a se încheia un contract online: principalele caracteristici ale produselor sau serviciilor, preţul acestora, perioada de valabilitate a ofertei sau a preţurilor, costul de utilizare a mijloacelor de comunicaţie la distanţă, modalităţile de plată, livrare, executare, procedura profesionistului (a magazinului online) de soluţionare a reclamaţiilor, termenul de retragere şi formularul tipizat de retragere, existenţa unei garanţii legale, durata contractului.
De obicei, informaţiile acestea pot fi găsite în mai multe locuri pe site-ul profesionistului. Caracteristicile, preţul, perioada de valabilitate şi durata contractului (pentru servicii) se regăsesc pe pagina de prezentare a respectivului produs sau serviciu.
Reprezentanta ECC, avertizează că trebuie verificate informaţiile despre firma care vide online.
“În primul rând, orice profesionist care vinde online este obligat să-şi indice pe site identitatea, adică denumirea comercială, adresa poştală la care este stabilit, precum şi, în cazul în care există, numărul de telefon, numărul de fax şi adresa de poştă electronică ale acestuia, numărul de înmatriculare şi codul de înregistrare fiscală. De regulă, aceste informaţii se pot găsi în secţiunea „Contact”. Informaţiile mai pot fi găsite şi în secţiunile „Menţiuni legale”, „Termeni şi condiţii”sau „Protecţia datelor personale”. Este important să se afle în ce stat îşi are sediul profesionistul. Dacă are sediul în afara UE, este posibil să nu ai existe aceleaşi drepturi, soluţionarea unei probleme poate fi mai dificilă, iar ECC- Net nu te mai poate ajuta. Dacă nu poţi găsi informaţii despre identitatea comerciantului pe site, poţi utiliza WHOIS (terminaţii .org, .com etc.), ROTLD (terminaţii .ro), EURID (terminaţii .eu) sau altele asemănătoare pentru a vedea de cine este înregistrat acel domeniu de internet”, spune Laura Pascu.
De asemenea, trebuie ştiut faptul că, de fiecare dată când cumperi ceva, închei un contract, chiar dacă nu este scris sau nu arată ca un contract obişnuit, adică multe articole numerotate şi un limbaj încâlcit.
“Contractul va conţine atât informaţiile pre-contractuale pe care profesionistul este obligat să le afişeze pe site, cât şi termenii şi condiţiile profesionistului, pe care, de regulă, le accepţi bifând o căsuţă, la momentul finalizării comenzii. De asta e foarte important să le citeşti cu atenţie înainte. Contractul este considerat încheiat la momentul în care profesionistul îţi trimite un mesaj din care rezultă că a acceptat comanda făcută. De ce este important acest lucru? În principal, pentru că de la acel moment vor avea aplicabilitate anumite drepturi: vei putea să te retragi din contract, vei putea să soliciţi executarea sau încetarea acestuia, dacă produsul nu este livrat”, avertizează reprezentanta ECC.
Pe de altă parte, cea mai mare parte a magazinelor online din alte state membre ale UE acceptă plata cu cardul de credit/debit, plata prin metode alternative de transfer online (PayPal) sau plata prin transfer bancar. De regulă, numai profesioniştii din alte state membre UE care se adresează în mod special consumatorilor români (au site-ul în limba română, preţurile în lei etc.), permit şi plata în numerar, la livrare.
Laura Pacu spune că plata prin card bancar sau prin transfer bancar/online oferă un anumit grad de protecţie cumpărătorului şi garanţia că, în caz de fraudă, îşi poate recupera suma plătită. În unele cazuri, prin procedura de refuz la plată, băncile şi companiile de carduri permit recuperarea sumei plătite şi în cazul în care magazinul online nu a rambursat suma plătită după ce cumpărătorul s-a retras din contract.
“Aveţi grijă! Niciun magazin online nu va cere niciodată codul PIN al cardului, aşa că închide imediat orice pagină de internet care face acest lucru”, avertizează Pascu.
În cazul în care vrei să returnezi produsul cumpărat online, ai dreptul de a te retrage în termen de 14 zile calendaristice, fără a oferi vreo explicaţie şi fără penalităţi, în afara celor stabilite prin lege.
Cele 14 zile se calculează începând cu momentul semnării contractului pentru servicii şi cu momentul livrării pentru produse. Dacă înainte de încheierea contractului nu ai fost informat cu privire la existenţa dreptului de retragere, termenul în care poţi renunţa la contract este de 12 luni.
Îţi poţi exercita dreptul de retragere fie completând un formular pus la dispoziţie de profesionist (de regulă, online), fie trimiţând un mesaj din care să reiasă clar intenţia ta şi în care să specifici cel puţin următoarele: identitatea ta, numărul şi data comenzii, produsul, preţul plătit.
Produsul îl poţi trimite înapoi pe cont propriu, conform instrucţiunilor de pe site, sau poţi aştepta să fie preluat de acesta de la tine. În cazul în care plăteşti curierul pentru returul produsului, nu ai dreptul de a solicita rambursarea acestei sume.
Magazinul online trebuie să ramburseze cumpărătorului întreaga sumă plătită, inclusiv taxele de livrare, dacă acestea au fost incluse în preţul final, în termen de 14 zile calendaristice.
Dacă ai folosit produsul mai mult decât pentru a vedea cum funcţionează (de exemplu, ai făcut 2000 de fotografii cu o cameră foto), atunci este posibil ca profesionistul să-ţi reţină o parte din suma plătită pentru diminuarea valorii produsului.
Magazinul online trebuie să livreze produsul în termenul afişat pe site sau în cel comunicat prin confirmarea acceptării comenzii. Dacă nu s-a stabilit niciun termen de livrare, atunci produsul trebuie să ajungă la cumpărător în cel mult 30 de zile de la data plasării comenzii. Coletul trebuie deschis în prezenţa curierului, dacă este posibil. Dacă acesta prezintă urme de lovire sau alte defecte vizibile, cumpărătorul îl poate refuza, menţionând pe documentele de transport motivul. Dacă nu este posibilă verificarea produsului în prezenţa curierului, actunci acesta trebuie inspectat cât mai curând posibil, fotografiat ambalajul şi produsul şi informat vânzătorul imediat asupra eventualelor probleme.
“Dacă nu ai primit produsul în termenul stabilit cu profesionistul sau în cel mult 30 de zile, va trebui să iei legătura cu acesta pentru a vă pune de acord asupra unui nou termen de livrare. Dacă nici de această dată termenul nu este respectat, atunci poţi solicita încetarea contractului. Profesionistul este obligat să-ţi ramburseze orice sumă plătită în termen de maximum şapte zile de la data la care l-ai informat asupra deciziei tale de încetare a contractului”, spune Laura Pascu.
Un produs cumpărat online din UE poate fi returnat în 14 zile
20 martie 2017
(492 vizualizări)
Din aceeaşi categorie:
Câte cereri pentru subvenţii a primit APIA de la fermieri
(15 iulie 2015)
179 vizualizări
ExxonMobil şi OMV Petrom încep alte explorări in Marea Neagră
(27 octombrie 2014)
115 vizualizări
Costul falimentului unei bănci va fi suportat de creditorii acesteia
(11 noiembrie 2014)
69 vizualizări
Ţările în care salariul minim este de 10 ori mai mare ca în România
(20 ianuarie 2014)
133 vizualizări
Salariile angajaţilor Guvernului şi Preşedinţiei au fost majorate cu până la 70%, de Parlament
(11 august 2015)
33 vizualizări
Asigurătorii vor avea o bază de date comună pentru evitarea fraudelor
(13 aprilie 2014)
62 vizualizări
Apicultorii nu mai pot accesa fonduri europene din cauza plafonului ridicat
(6 aprilie 2014)
54 vizualizări
Suma uriaşă pierdută de România din fondurile europene pentru agricultură
(21 decembrie 2016)
269 vizualizări
572 de milioane de euro pentru combaterea sărăciei şi a excluziunii sociale în România
(16 iunie 2016)
157 vizualizări
Un gigant irlandez, la un pas să intre pe piaţa din România
(25 ianuarie 2015)
147 vizualizări
Google a depăşit Microsoft pe piaţa browserelor din Statele Unite
(9 iunie 2014)
52 vizualizări
MFP: Extragere ocazională în 27 decembrie 2015, la Loteria bonurilor fiscale
(23 septembrie 2015)
383 vizualizări
Examen pentru detectivi
(4 septembrie 2013)
123 vizualizări
Angajatori din 16 state europene au peste 900 de posturi vacante în reţeaua Eures
(15 iunie 2017)
213 vizualizări
România a primit un aviz motivat pentru netranspunerea normelor privind emisiile de gaze cu efect de seră
(9 martie 2018)
59 vizualizări
Rafinăria Petrotel-Lukoil anunţă că a încetat activitatea până la soluţionarea contestaţiei depuse
(7 octombrie 2014)
440 vizualizări
Inspiră-te, zâmbeşte, dăruieşte şi câştigă!
(5 februarie 2024)
102 vizualizări
Cea mai veche branza din lume, descoperita langa mumii
Oamenii de stiinta germani au descoperit cea mai veche branza din lume. E
De unde vin fructele? File din istoria păcănelelor
Dacă ai jucat vreodată un slot și te-ai întrebat „Ce caută lămâia asta aici?”, nu
Ia zi, Bulă, obişnuieşti să fumezi?
Bulă: – Mmm… Aşa şi aşa…
– Dar cât înseamnă „aşa şi aşa”?
– Mmm… Păi cam 4 pachete pe zi.
– Dulciuri mănânci? – Mmm… Aşa şi aşa…
Cam 5 ciocolate pe zi.
– Sărat mănânci?
– Mmm… Aşa şi aşa… Cam o solniţă pe zi pun în mâncare.
– Grăsimi mănânci? – Mmm… Aşa şi aşa…
Cam un kil- două de slană pe zi…
– Prăjit mănânci?
– Mmm… Aşa şi aşa… Pe zi… Cam câte o omletă de 4 ouă şi cartofi prăjiţi, asezonaţi cu cârnaţi
.– Aha… Dar de băut, bei? – A, da! De băut, beau!
A luat foc internetul, au navalit deontologii, au explodat opiniile. Cazul Gheboasa, la mare concurenta cu fata ucisa in Mangalia care avea initial 12 ani si fusese violata, iar apoi 18 si ucisa de colega de camera In fapt, un produs al gradului de cultura aferent unor concetateni, domnul cu pricina a fost lasat sa evolueze intr-o siluire a...
Conflictele dintre Roberta Anastase şi Andrei Volosevici sunt vechi. Certurile dintre ei durează mult şi foarte greu vreun cunoscut reuşeşte să îi facă să comunice din nou. Rezultatul alegerilor interne de la PNL Ploieşti este încă o dovadă a faptului că liberalii au dorit să îi dea o lecţie lui Volosevici, arâtându-i voalat că nu este pe...
Prin 1951 Brâncusi a dorit să lase mostenire României 200 de lucrări si atelierul său parizian. Statul român a respins oferta. A fost o sedinţă si s-a decis că Brâncusi nu poate fi considerat un creator în sculptură pentru că "speculează prin mijloace bizare gusturile morbide ale societăţii burgheze". Cei care au hotărât asta au fost...
„Omul cel mai fericit e cel care-i face fericiţi pe cât mai mulţi oameni.” — Denis Diderot
Curs valutar
2 aprilie 2024

EURO = 4.9705 RON


USD = 4.6276 RON


GBP = 5.8148 RON

Top articole


























