Electrica, companie care deţine trei din cele opt distribuţii regionale de energie electrică din România, şi OMV Petrom, principala companie petrolieră din România, au inaugurat joi prima staţie de încărcare rapidă pentru maşini electrice într-o benzinărie OMV, un proiect pilot. Companiile vor instala puncte de încărcare rapidă a maşinilor electrice în Bucureşti, în patru benzinării OMV şi la sediile centrale ale OMV Petrom (Petrom City) şi Electrica.
Prin aceste staţii cu încărcare rapidă, un autovehicul 100% electric poate încărca 80% din capacitatea acumulatorului în circa 20 de minute, faţă de 7-8 ore cât ar dura la o priză non-dedicată acestui serviciu.
Reprezentanţii celor două companii spun că numai priza de la staţia de încărcare a costat 30.000 de euro.
Pentru şoferii care îşi spală maşina la spălătoria benzinăriei, încărcarea este gratuită. Altfel, pentru cei care doar încarcă maşinile electrice, costul este de 1 leu/kWh.
„Plinul este dat de capacitatea bateriei. La o maşină total electrică, încărcatul acesteia poate costa între 22 de lei (pentru 22 kWh) şi 36 de lei”, a declarat directorul de vânzări al Electrica, Ramiro Angelescu, la inaugurarea staţiei.
La o încărcare de 22 de lei, maşina electrică poate parcurge în medie 150 km, spune acesta.
„În România, până acum, s-au făcut paşi mici în domeniul electro-mobilităţii. Credem că este doar începutul a ceea ce noi, la Electrica, numim <<Autostrada Verde>> a României”, a afirmat directorul general al Electrica, Cătălin Stancu.
Staţiile de încărcare rapidă pentru vehicule electric au capacitatea maximă de alimentare de 50 kWh.
„Chiar dacă piaţa maşinilor electrice este, deocamdată, în fază incipientă, iar în următoarea decadă hidrocarburile vor continua să fie principala sursă de energie la nivel mondial, ne dorim să adoptăm tehnologii noi care să susţină dezvoltarea continuă a gamei de produse si servicii pe care o oferim, continuând astfel să oferim servicii şi experienţe de înaltă calitate clienţilor noştri”, a spus managerul de retail al OMV Petrom, Adrian Nicolaescu.
România are, în prezent, o infrastructură slabă pentru alimentarea maşinilor nepoluante, cu doar câteva zeci de staţii de încărcare în toată ţara.
Totuşi, ultimele date oficiale arată că maşinile cu "emisii zero" sunt tot mai căutate şi pe piaţa românească. Vânzările de autoturisme electrice şi hibride noi au crescut de peste două ori în primele zece luni din 2016, la 834 de unităţi, de la 412 în aceeaşi perioadă a anului anterior.
Prima companie care a demarat o reţea extinsă de staţii electrice în România este retailerul Kaufland, în parteneriat cu producătorul de energie regenerabilă Renovatio.
Kaufland a anunţat, în august 2016, că va dispune de o reţea de 12 puncte de încărcare în România până la finalul acestui an.
Însă pe piaţă ar mai putea intra şi alţi jucători importanţi. La finalul lunii noiembrie, un vicepreşedinte al MOL, al patrulea jucător de pe piaţa românească a benzinăriilor, a anunţat că grupul ungar ia în calcul să deschidă puncte de încărcare pentru maşini electrice în România.
De asemenea, compania Tinmar, cel mai mare furnizor privat de energie din România, va realiza în următorii ani o reţea naţională de staţii de încărcare pentru maşinile electrice, în condiţiile în care consideră că aceasta este o tehnologie a viitorului, a declarat recent, pentru News.ro, directorul general al Tinmar, Augustin Oancea.
Potrivit specialiştilor din sector, marele avantaj al maşinii electrice îl reprezintă costul redus pentru alimentare în comparaţie cu maşinile care folosesc carburanţi clasici.
Totuşi, maşinile electrice sunt în continuare semnificativ mai scumpe decât maşinile care folosesc carburanţi clasici.
Experţii spun că o creştere masivă a vânzărilor de maşini electrice pe plan mondial va veni abia după un salt tehnologic, care va reduce preţul maşinilor şi va extinde performanţa bateriilor care echipează maşinile electrice.