Domeniul din România cu cei mai mulţi angajaţi este cel de şofer de TIR. 145.000 de oameni conduc maşini de mare tonaj. Sunt mai mulţi chiar şi decât vânzătorii din magazine. Şi nu sunt de ajuns. Companiile de transport se plâng că nu reuşesc să găsească suficienţi şoferi. Creşterea rapidă a sectorului transporturilor poate fi însoţită şi de riscuri.
Din dorinţa de a trimite cât mai multe maşini în trafic, unele companii ar putea lăsa la volan şi şoferi care nu sunt suficient de siguri pe ei cât să poată conduce un camion. Mai ales pe drumurile din România. Pe de altă parte, însă, firmele de transport care fac curse externe au început să aducă foarte mulţi bani în ţară şi ajută economia.
Creştere sectorului transporturilor se vede în evoluţia numărului de angajaţi. Dacă anul trecut 128.000 de şoferi conduceau maşini de mare tonaj, anul acesta sunt 145.000, arată un studiu coordonat de lectorul Mihai Cioc de la Academia de Studii Economice.
Şoferii de TIR erau încă din 2015 cei mai mulţi angajaţi din sectorul privat şi, prin saltul din ultimul an această meserie şi-a întărit poziţia de lider.
Studiul lectorului d la ASE arată că pe locul doi anul trecut era meseria de vânzător, cu 125.000 de angajaţi, iar pe locul trei cea de lucrător comercial printre rafturile magazinelor, cu 120.000 de angajaţi.
Într-o astfel de perioadă în care transportatorii vor să îşi extindă activitatea, dar se lovesc de un deficit de forţă de muncă, apare riscul ca pretenţiile de la candidaţii care se prezintă la interviurile de angajare să scadă. Nu este exclus ca şoferi cu puţină experienţă sau insuficientă îndemânare să ajungă la volanul unor TIR-uri grele, dificil de strunit.
În conflictul lor cu firmele de transpor, societăţile de asigurare au spus că poliţele RCA s-au scumpit deoarece numărul accidentelor în care sunt implicate maşinile de mare tonaj sunt în creştere. Unul dintre asigurători spunea că, în prima jumătate a acestui an daunele provocate şoferii de TIR au crescut cu 30% şi că frecvenţa daunelor la camioanele de peste 16 tone ar fi de două ori mai mare decât la celelalte maşini de transport.
Şi, dacă accidentele se petrec în ţările occidentale, pagubele sunt mai scumpe decât cele din România. Iar faptul că firmele de transport au tot mai multe curse în străinătate se vede în balanţa de plăţi a României. Potrivit datelor BNR, transportatorii au adus nu mai puţin de 4 miliarde de euro în ţară în primele nouă luni ale acestui an, în creştere cu 200 de milioane de euro faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Chiar şi dacă sunt scăzuţi banii scoşi din ţară de firmele de transport, acest sector tot a avut un excedent de cont curent de peste 2,6 miliarde de euro. Fără transportatori, deficitul de cont curent al României ar fi fost dublu faţă de cel înregistrat în primele două luni.
Digi 24