In virtutea unei decizii a dnei Anne Hidalgo, primarul Parisului, incepand din 1 iulie, nici un automobil, camioneta sau motocicleta ce ruleaza pe baza de carburanti nocivi nu mai poate patrunde in Paris. Preocupata de calitatea aerului in capitala Frantei, Anne Hidalgo a preluat conducerea unei miscari a primarilor marilor orase ale lumii care doresc conditii de viata mai bune in teritoriile administrate de ei. Foarte activa pe frontul luptei impotriva poluarii atmosferei, dna Hidalgo este unic candidat la presedintia C40(Cities Climate Leadership Group),o retea ce reuneste 83 cele mai mari orase ale lumii( 600 milioane de persoane si un sfert din economia mondiala) in lupta impotriva degradarii climatice.
Eradicarea carburantului diesel
Anne Hidalgo conduce de asemenea un grup de circa 20 orase din Franta care au subscris la un plan al zonelor cu circulatie restransa, vizand diminuarea poluarii provocate de vehicule cu motor. Parisul va trebui sa puna in aplicare prevederi ale unui vast Plan- climat- energie ce vizeaza reducerea, pana in 2050, cu 75% a emisiilor de gaz cu efect de sera. Anne Hidalgo nu a facut un secret din intentia sa de a eradica pana in 2020, la Paris, carburantul diesel. Tocmai in acest scop domnia sa a atacat, in prima faza, motoarele de constructie veche, de departe cele mai poluante. Pentru a opri intrarea in Paris a unor astfel de automobile, a fost conceput un sistem complex de viniete ce prevad - prin culoare - gradul de poluare la fiecare vehicul si carburantul folosit. Vinietele sunt un instrument util pentru evitarea restrictiilor de circulatie generalizate si au drept tinta doar producatorii de gaze poluante.
Anvergura interdictiei
Toate vehiculele care nu raspund criteriilor privind poluarea, nu vor putea intra in Paris in zilele saptamanii intre orele 8,00 si 20,00. Noaptea si in weekend au aceasta permisiune. Periferiile nu sunt obligate la respectarea acestor reguli, ceea ce permite folosirea deviatiilor, a centurilor exterioare Parisului sau oraselor care adopta un regim similar celui al Parisului. Primele vehicule vizate sunt cele ce nu au norma Euro2(in prezent, s-a ajuns la Euro6), inmatriculate inainte de 1997. Automobilele ce nu au dreptul sa intre in Paris raman in parcari la periferia capitalei sau undeva in provincie, inainte de a intra in capitala, de unde pot fi folosite mijloacele de transport in comun. Provincialilor li se recomanda folosirea trenului sau a avionului daca nu decid schimbarea automobilului mult prea vechi si poluant. In perspectiva, respectiv din 2017, sunt prevazute penalitati pentru cei ce refuza afisarea vinetei de pana la 35 euro, in functie de culoarea ei, care reflecta gradul de poluare. In perioada de tranzitie, inceputa la 1 iulie, vinieta se procura gratuit prin Internet. Din 2017, ea va costa 5 euro. De derogari, emise de Ministerul Mediului, nu vor beneficia decat vehiculele de epoca, militare, ale serviciilor de securitate si publice, convoaie exceptionale, vehicule frigorifice, vehicule ale persoanelor handicapate s.a.
SURSA: Curentul National