Astăzi, benzina comercializată la pompă este mai scump ca în 2008, deşi preţul barilului de petrol este de trei ori mai mic ca acum opt ani. Să fie oare un paradox? Rămâne de văzut.

În luna iulie, preţul barilului a scăzut cu aproximativ 7 procente, iar la început de august a mai existat o diminuare a preţului. În prezent, barilul de petrol este cotat la mai puţin de 50 de dolari, iar toată lumea se aşteaptă ca preţul carburanţilor comercializaţi la pompă să scadă.

Chiar şi în aceste condiţii, preţurile practicate nu au scăzut foarte mult. În medie, preţul litrului de benzină a scăzut cu 3,5% în iulie, în timp ce al motorinei s-a diminuat cu doar 1,8 procente.

Deşi piaţa prezintă o cotaţie bună, în România, preţurile practicate rămân printre cele mai mari din regiune. Românii plătesc mai mult pentru benzină decât cei din Polonia, Ungaria, Bulgaria, Cehia, Luxemburg şi ţările baltice. Cât despre motorină, preţurile practicate în Germania şi Franţa sunt mai mici decât cele de la noi.

„În Europa şi nu numai, există o importantă componentă fiscală în preţul carburanţilor, benzină şi motorină. Noi avem cam 55% poate chiar 60%, acum, reprezentat de diverse taxe reprezentând acciza”, explică Ovidiu Dumitrescu, director general adjunct într-o firmă de brokeraj.

O explicaţie logică ar putea fi devalorizarea leului în raport cu dolarul, iar diminuarea preţului barilului de petrol urmând să nu afişeze efecte şi în preţul carburanţilor de la pompă