Guvernul a aprobat, miercuri, 1 iulie, noul calendar de liberalizare a preţului de achiziţie a gazelor naturale din producţia internă pentru clienţii casnici şi producătorii de energie termică, numai pentru cantităţile de gaze naturale utilizate la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice destinate consumului populaţiei, preţul acestora urmând să crească, într-o primă etapă, de la 53,3 lei/ MWh la 60 lei/ MWh, informează un comunicat de presă.

„Potrivit noului calendar aprobat în şedinţa de astăzi, începând cu data de 1 iulie 2015, preţul de achiziţie a gazelor naturale din producţia internă pentru clienţii casnici şi producătorii de energie termică, numai pentru cantităţile de gaze naturale utilizate la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice destinate consumului populaţiei va fi de 60 de lei/ MWh, comparativ cu 53,3 lei/ MWh cât este în prezent. Calendarul prevede o majorare anuală până în 2017, respectiv de la 1 iulie 2016 preţul va fi de 66 lei/ MWh, iar începând cu aprilie 2017, de 72 lei/MWh”, precizează sursa citată.

Calendarul de liberalizare estimează şi preţul de achiziţie a gazelor naturale din producţia internă şi după aprilie 2018.

Astfel, pentru 1 aprilie 2018 preţul de achiziţie a gazelor naturale din producţia internă pentru clienţii casnici şi producătorii de energie termică, numai pentru cantităţile de gaze naturale utilizate la producerea de energie termică în centralele termice destinate consumului populaţiei este estimat la 78 lei/ MWh, pentru 1 aprilie 2019 este estimat la 84 lei/ MWh, iar pentru 1 aprilie 2020, la 90 lei/ MWh. Aceste estimări sunt valabile pentru preţul de achiziţie a gazelor naturale din producţia internă pentru clienţii casnici şi producătorii de energie termică, numai pentru cantităţile de gaze naturale utilizate la producerea de energie termică în centralele termice destinate consumului populaţiei, cu observaţia că acesta va fi reevaluat în urma unei analize, derulată până la sfârşitul lunii martie 2018″, se arată în comunicatul amintit.

Calendarul de liberalizare a preţului gazelor naturale din producţia internă are în vedere perioada 1 iulie 2015 — 30 iunie 2021 şi este rezultatul negocierii cu reprezentanţii Fondului Monetar Internaţional, Uniunii Europene şi Băncii Mondiale.

Guvernul precizează că termenul dorit de partenerii externi „a fost extins de la trei ani (2015-2018) la şase ani (2015-2021), iar ritmul de creştere a preţului a fost repartizat uniform pe toată perioada de referinţă, neacceptându-se creşterea mai accentuată în prima parte a perioadei”. De asemenea, susţine Executivul, partea română a insistat, în cadrul negocierilor, ca alinierea preţului gazelor din producţia internă să se facă anual, şi nu trimestrial sau semestrial.

Potrivit sursei citate, unul dintre considerentele care au stat la baza calendarului de liberalizare ţine de „scăderea constantă” a consumului de gaze naturale, „din cauza declinului consumului industrial, precum şi datorită programelor de eficienţă energetică aplicate de către ambele categorii de consumatori, casnici şi non-casnici”.

Totodată, Guvernul constată că s-a înregistrat o scădere a cererii de gaze naturale a producătorilor de energie electrică, pe fondul intrării pe piaţă a capacităţilor de producţie din surse regenerabile.

„În ceea ce priveşte importul de gaze naturale, cererea a evoluat în termeni descrescători, conform scăderii consumului în general, de la un procent de 15% în anul 2013 la aproximativ 7% în anul 2014, cu o perspectivă de menţinere a acestui procent sau chiar de scădere, pe termen mediu”, adaugă comunicatul citat.

Pe de altă parte, se consideră că reevaluarea preţului de achiziţie a gazelor naturale din producţia internă pentru clienţii casnici şi producătorii de energie termică, numai pentru cantităţile de gaze naturale utilizate la producerea de energie termică în centralele termice destinate consumului populaţiei, începând cu anul 2018 este necesară întrucât impunerea, încă de acum, printr-o Hotărâre de Guvern, a unui preţ de referinţă fix după anul 2017 „ar fi de natură să genereze distorsiuni pe piaţa liberă, cu impact negativ asupra tuturor relaţiilor comerciale”