Principalii jucători de pe piaţa locală de bricolaj au înregistrat pierderi foarte mari în anul 2012. Numai trei companii au reuşit să înregistreze profit, doua dintre ele fiind branduri româneşti.
Scăderea puterii de cumpărare din România, dar şi concurenţa acerbă s-a resimţit şi anul trecut pe piaţa de bricolaj. Numai trei mari retaileri au reuşit să obţină profit. Unul dintre liderii de piaţă în acest domeniu este compania românească Dedeman, deţinută de fraţii Adrian şi Dragoş Pavăl din Bacău. Profit au înregistrat şi nemţii de la Hornbach, dar şi Arabesque, lanţ deţinut de omul de afaceri din Galaţi, Cezar Rapotan.
Potrivit datelor oferite de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, Dedeman a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 2,4 miliarde de lei, cu 19,5% mai mare faţă de anul anterior. Profitul a crescut şi mai mult, cu 25,8% faţă de 2011, ajungând la 258,7 milioane de lei. Compania operează 32 de magazine, dintre care patru au fost deschise anul trecut.
Nemţii de la Hornbach au avut şi ei un an extrem de bun în 2012, compania devenind profitabilă. Retailer-ul a raportat afaceri de peste 402 milioane de lei, cu 12% peste rezultatele din 2011 şi un profit net 3,36 milioane de lei. Cu un an în urmă, compania a avut pierderi de peste 32 de milioane de lei, în România. Hornbach operează pe plan local cinci magazine.
Compania românească Arabesque a reuşit să obţină în anul 2012 un profit net cu 22% mai mare faţă de anul anterior, ajungând la aproximativ 42,6 milioane de lei. În schimb, afacerile firmei s-au prăbuşit brusc, cu 96%, până la 52 de milioane de lei în ultimul an. Din acest motiv, retailer-ul a pierdut poziţia a doua în topul celor mai mari companii de profil după cifră de afaceri, ocupând acum ultima poziţie. Arabesque operează în momentul de faţă un număr de 18 magazine în România şi unul la Chişinău.
Restul marilor companii de profil s-au întrecut în pierderi. Astfel, BauMax a raportat cea mai mare pierdere brută, dintre retailerii analizaţi de ECONOMICA.NET. Compania care operează pe plan local 15 magazine a raportat pierderi de aproximativ 98,5 milioane de lei la o cifră de afaceri de aproximativ 545,8 milioane de lei. Cu un an în urmă, BauMax avea o pierdere netă de 54,7 milioane de lei şi o cifră de afaceri cu 4,9% mai mare.
Din punct de vedere al pierderii brute, urmează Praktiker, cu un minus de 71,8 milioane de lei la o cifră de afaceri de 649,5 milioane de lei. Faţă de anul anterior, Praktiker, care deţine 27 de magazine în România, a raportat o scădere cu 1,8% a cifrei de afaceri, dar au reuşit să diminueze pierderile cu 1,8%.
Obi România a înregistrat pierderi cu 11% mai mari faţă de 2011, ajungând la un minus de 56,6 milioane de lei, la o cifră de afaceri de 182,3 milioane de lei. Faţă de 2011, afacerile companiei au crescut însă cu 2,1%. Obi deţine pe plan local 7 magazine.
Bricostore România, companie preluată anul acesta de britanicii de la Kingfisher, a terminat anul trecut cu pierderi de aproximativ 14,5 milioane de lei, de peste 5 ori mai mari decât cu un an în urmă. Afacerile companiei au crescut însă cu 4,7% faţă de 2011, până la 641 de milioane de lei.
Brico Expert SA, operatorul magazinelor Mr Bricolage a avut anul trecut pierderi de 11,3 milioane de lei, la o cifră de afaceri de 63,4 milioane de lei, în scădere faţă de anul anterior când au avut afaceri de 70,9 milioane de lei.
Sursa: economica.net