EGR vine de la Exhaust Gas Recirculation sau în traducere, recircularea gazelor de evacuare. EGR-ul cunoscut şi sub denumirea de supapa EGR sau valva EGR, este o piesă care se găseşte sub motoarele maşinilor noastre, atât pe cele pe motorină, cât şi pe cele pe benzină. Care este rolul EGR-ului?

 

Ce rol au EGR-ul şi filtrul de particule montate pe autovehicule

Rolul EGR-ului, este acela de a scădea emisiile poluante. El permite reintroducerea gazele arse, rezultate în urma arderii, în aşa fel, o parte din gaze fiind introduse prin galeria de admisie, înapoi în motor.

 

EGR-ul este o soluţie necesară şi ieftină, care duce la scăderea emisiilor poluante. Supapa EGR se înfundă mai repede la motoarele diesel, deoarece depunerile sunt mai mari şi particule mai multe, pierzând vacuum.

 

EGR-ul la motoarele pe benzină şi motorină

Contribuţia valvei EGR la maşinile pe benzină cu injecţie directă:

 

  • scade consumul de combustibil,
  • scad şansele ca motorul să dea rateuri
  • scade nevoia maşinii de a funcţiona cu benzină aditivată.

La maşinile diesel, EGR-ul ajuta la creşterea temperaturii gazelor de evacuare, lucru care facilitează procesul de regenerare a filtrului de particule.

 

Rolul supapei EGR

Rolul EGR-ul este de a reduce emisiile de oxizi de azot, cauzaţi de temperaturile foarte mari din timpul arderii, deoarece oxizii se formează la temperaturi care depăşesc 1700 °C. EGR-ul are ca scop scăderea acestor temperaturi, pentru a evita depunerea masivă a noxelor.

 

Egr-ul este de două tipuri:

 

  • sistemul de recirculare simplu
  • sistemul de recirculare cu răcire intermediară – alcătuit din mai multe tuburi centrale prin care circulă gazele de evacuare. Astfel, lichidul de răcire curge pe lângă acestea şi preia căldura de la gazele de evacuare. În aceste fel, creşte şi densitatea gazelor arse introduse în motor.

 

Supapa EGR

O mică parte din gazele de evacuare sunt direcţionate de către supapa EGR, înapoi în camera de ardere şi scade temperatura maximă de aprindere a combustibilului.

 

Atunci când maşina este la relanti sau în turaţie maximă a motorului, supapa EGR trebuie să fie închisă. Motorul se va tura fără motiv dacă supapa EGR este deschisă la relanti.

 

Modul de funcţionare a supapei EGR

 Supapa EGR se închide când sunt sarcini mari, pentru ca motorul să ofere performanţe maxime şi se deschide la relanti.

 

Supapa EGR primeşte comenzi de la unitatea de control electronică, ca să permită unei cantităţi de gaze arse evacuate prin supapa de evacuare, să intre în admisie. Obturatorul este cel care controlează debitul de gaze arse în interiorul motoarelor supraalimentate. Acesta poate să scadă presiunea în galeria de admisie.

 

 

 

 

 

Sursa: www.playtech.ro