Mai multe organizaţii de mediu au cerut marţi instituţiilor UE şi statelor membre să ia măsuri mai hotărâte împotriva folosirii combustibilului diesel la vehicule, aceasta fiind una dintre principalele cauze ale poluării atmosferice severe în oraşe, transmite agenţia EFE.

 

Pe şoselele europene circulă în prezent peste 43 de milioane de maşini şi alte vehicule diesel foarte poluante, în timp ce costurile sanitare generate în UE de afecţiunile ce rezultă în urma poluării atmosferice provocate de sectorul transporturilor se ridică la aproximativ 62 de miliarde de euro anual.

 

Din această sumă, circa 52 de miliarde sunt efectul folosirii combustibilului diesel, se arată într-o declaraţie semnată de organizaţiile mai sus menţionate cu ocazia unei conferinţe desfăşurate la Bruxelles.

 

Estimând că iniţiativele implementate la nivel municipal sunt insuficiente pentru combaterea poluării excesive, în declaraţie se propune Uniunii Europene şi statelor membre să contribuie la eliminarea motoarelor diesel şi să stimuleze achiziţia de vehicule puţin poluante.

 

Documentul, semnat de Reţeaua de oraşe Eurocities, platforma ecologistă Transport şi Mediu şi Alianţa Europeană pentru Sănătate Publică, face referire şi la scandalul ''Dieselgate'', declanşat după ce s-a aflat că societatea germană Volkswagen a măsluit rezultatele testelor pentru emisiile de noxe prin modificarea unor programe informatice.

 

În acest context, organizaţiile menţionate cer ca Vestul Europei să nu se debaraseze de vehiculele ale căror emisii poluante au fost astfel trucate exportându-le în ţările din Est, dacă emisiile de noxe pentru acele vehicule nu au fost mai întâi aduse la nivelul normal.

 

În plus, declaraţia mai insistă ca aceste vehicule afectate de operaţiunea frauduloasă de trucare a noxelor şi care au fost ulterior modificate pentru a se remedia situaţia să fie supuse unor noi teste în condiţii reale de trafic.

 

Declaraţia mai susţine şi crearea unui fond european pentru aer curat în oraşele cele mai afectate de poluarea generată de motoarele diesel.

 

Dincolo de această chestiune, se mai solicită şi elaborarea pe ansamblu a unor obiective mai ambiţioase de reducere a poluării, printre acestea fiind şi acordarea de stimulente financiare prin care parcul auto european să fie înnoit cu vehicule mai puţin poluante.

 

 

 

 

Sursa: www.incont.stirileprotv.ro