Ploieştenii circulă cu mijloace de tranport în comun extrem de uzate. Conform datelor oficiale, în cazul autobuzelor Ikarus 280 este vorba despre un grad de uzură de peste 350%, iar în cazul autobuzelor Ikarus 260 – de peste 320%. Cele mai noi autobuze care circulă în Ploieşti sunt BMC-urile, care au o vechime de nouă ani, dar pe trasee circulă şi autobuze vechi de 40 de ani.
Parcul de vehicule al TCE este extrem de învechit, fiind necesare cheltuieli uriaşe cu piesele de schimb.
Tramvaiele se pot înscrie la categoria vehicule de epocă Flota de tramvaie second-hand care circulă acum în Ploieşti a fost achiziţionată cu 13 ani în urmă din Potsdam (Germania), vagoanele fiind fabricate între anii 1977 şi 1985.
Nici la capitolul troleibuze nu stăm prea bine. Cele 17 Neoplanuri funcţionale înseamnă cheltuieli uriaşe cu piesele de schimb. Troleele fac parte dintr-un lot care nu se mai fabrică şi pentru care nu există piese de schimb. Aşa că mecanicii TCE folosesc piese de schimb de pe vehiculele stricate (în 2010 au fost achiziţionate 24 de troleibuze Neoplan)
Având în vedere situaţia, concluzia este simplă: Ploieştiul are nevoie urgentă de mijloace de transport în comun noi, care să nu aducă preţuri uriaşe pentru reparaţii. Deocamdată se discută doar despre 50 de autobuze diesel noi, dar nu se ştie care va fi sursa de finanţare.
Pentru tramvaie cea mai bună variantă rămân fondurile europene pe Axa 4, dar pentru accesarea unui asemenea grant este nevoie ca societatea comercială să scape de datoriile de la ANAF şi SPFL.
Conform studiului de oportunitate întocmit la nivel local referitor la necesitatea achiziţiei de mijloace de transport noi, se pare că autobuzele sunt cele mai ieftine mijloace de transport, din punctul de vedere al costurilor înregistrate de TCE la kilometrul parcurs, cu 6,73 de lei/km, urmate de troleibuze, cu 12,40 de lei/km şi tramvaie, cu 13,05 lei/km.
Cu toate acestea, deşi serviciile de transport oferite ploieştenilor sunt de o calitate extrem de scăzură, şefii TCE visează la majorări de tarif. Conform proiectului de hotărâre care nu a fost discutat din lipsa unei alocări bugetare, preţul unui abonament unic (pe toate traseele) va creşte de la 63 de lei, cât este în prezent, la 108 lei! O creştere uriaşă dacă ţinem cont de faptul că preţul motorinei a scăzut în ultima perioadă, iar TCE nu oferă nici cel mai mic confort în mijloacele de transport în comun . Abonamentul săptămânal va creşte de şa 19 lei la 27 de lei, Abonamentul pentru elevi şi studenţi va costa 49 de lei, faţă de 31 de lei cât este în prezent.
Oricum să plateşti mai bine de 100 de lei pentru un abonament lunar şi să călătoreşti cu vehicule vechi, pline de praf, fără nici un fel de confort nu arată decât faptul că pentru conducerea TCE cetăţeanul- plătitor de bilet nu înseamnă nimic!