Economiştii au fost nedumeriţi în ultimii ani de un aşa-numit ”paradox al productivităţii”, şi anume faptul că revoluţia digitală din ultimele patru decenii nu a avut ca rezultat o creştere puternică a productivităţii muncii, aşa cum s-a întâmplat la începutul dezvoltării tehnologice, iar un sondaj efectuat de Microsoft arată că atenţia angajaţilor este distrasă de mai mulţi factori, între care filmuleţele cu pisici, relatează Bloomberg.

În multe dintre statele dezvoltate productivitatea muncii a stagnat de fapt, sau chiar a scăzut.

Microsoft, care a devenit una dintre cele mai profitabile companii din lume promovând softurile de productivitate, a recunoscut, în urma publicării, luni, a sondajului efectuat în rândul a 20.000 de angajaţi europeni, că noua tehnologie digitală poate, în unele cazuri, să scadă productivitatea.

În acest fel, Microsoft se alătură unui număr tot mai mare de companii şi antreprenori din Silicon Valley care încep să pună sub semnul întrebării beneficiile sociale aduse de tehnologia pe care au susţinut-o.

Facebook a avertizat în decembrie că reţeaua sa de socializare poate, în unele cazuri, să provoace daune psihologice.

Microsoft a identificat o serie de posibile motive pentru acest impact negativ, între care: angajaţii sunt prea distraşi de fluxul constant de email-ui, notoficări, mesaje text şi tweet-uri, pe lângă filmuleţele virale cu pisici, pentru a se mai concentra perioade lungi de timp; angajaţii nu sunt familiarizaţi într-o măsură suficientă cu noua tehnologie, pentru a o utiliza în mod adecvat; sau angajaţii sunt epuizaţi nervos pentru că, lucrând şi de acasă, prin intermediul dispozitivelor mobile, se simt conectaţi permanent la serviciu.

Desigur, Microsoft nu afirmă că tehnologia afectează productivitatea în toate cazurile. În schimb, afirmă că impactul tehnologiei depinde în mare parte de cultura din interiorul unei afaceri. Acolo unde cultura digitală este puternică, productivitatea creşte datorită tehnologiei, dar nu şi în afacerile cu o cultură digitală slabă.

Microsoft defineşte companiile cu o cultură digitală puternică ca fiind cele unde angajaţi sunt pegătiţi corect pentru noile tehnologii şi accesul la informaţii, managerii promovează adoptarea noilor tehnologii, iar directorii transmit angajaţilor cum se încadrează tehnologia în viziunea strategică a companiei.

În aceste companii, aproximativ 22% dintre angajaţi au spus că se simt foarte productivi şi numai 5% se simt neproductivi, comparativ cu 12%, respectiv 21%  în companiile unde cultura digitală este scăzută.

În plus, studiul a constatat că în companiile cu o cultură digitală puternică utilizarea în mai mare măsură a tehnologiei a mărit pasiunea şi concentrarea angajaţilor. În companiile cu o cultură  digitală slabă, efectul a fost contrar.