Fizicienii chinezi au bătut un nou record de teleportare cuantică, cu o distanţă de 1.200 km faţă de 100 km în experimentul precedent, o etapă importantă spre o revoluţie a telecomunicaţiilor şi a criptării informatice pe internet, relatează AFP.

Cercetarea publicată joi în revista americană Science se sprijină pe proprietăţile lumii subatomice, descrise de Albert Einstein, în care particulele pot exista în două stări diferite simultan, ca nişte gemeni.

Aceste particule, fotoni sau neutroni, aflate în stare cuantică de "inseparabilitate" (entanglement) se comportă ca o singură entitate chiar dacă ele sunt separate fizic.

Cu ajutorul unei raze laser, echipa profesorului Jian-Wei Pan, din cadrul Universităţii Hefei din China, a emis perechi de fotoni "inseparabili cuantic" de pe un satelit de pe orbită.

Aceşti fotoni au fost separaţi şi captaţi în două staţii aflate la sol, la 1.200 km distanţă, în munţii din Tibet. Altitudinea ridicată a permis reducerea densităţii aerului prin care aceşti fotoni fragili s-au deplasat.

Fizicienii au modificat polarizarea unei părţi a fotonilor şi au observat că "gemenii" lor situaţi la peste 1.200 km s-au modificat la fel în peste o mie de cazuri, adică mult mai frecvent decât ar putea fi explicat de pura întâmplare, confirmând astfel conservarea proprietăţilor lor cuantice pe o distanţă mare.

"Este o realizare enormă", a declarat Thomas Jennewein, fizician în cadrul Universităţii Waterloo din Canada.

Proprietăţile cuantice oferă aplicaţii potenţial importante, precum calculatoare dotate cu o capacitate şi o rapiditate de calcul mult superioară celor mai puternice maşini de calcul actuale.

Echipe europene şi americane propun instalarea de instrumente cuantice la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale (ISS).

Unul dintre obiective este de a vedea dacă particulele îşi pot păstra proprietăţile cuantice în lipsa gravitaţiei.

Pentru a face acest lucru, oamenii de ştiinţă vor să plaseze un foton, o particulă de lumină, în mediul cu microgravitaţie de pe ISS şi să trimită partenerul său "inseparabil" pe Terra, explică Anton Zeilinger, fizician în cadrul Academiei austriece de ştiinţe de la Viena.

"Există puţine experienţe care testează legăturile între gravitaţie şi fizica cuantică", a mai spus el. Aceste experienţe ar putea duce într-o zi la crearea unei reţele de sateliţi care să lege calculatoare cuantice.

"Eu personal sunt convins că internetul va fi bazat în viitor pe principiile fizicii cuantice", a estimat profesorul Zeilinger.