Videoclipurile de pe Youtube în care apar scene explicite de consum de alcool sau tutun ar putea afecta sănătatea adolescenţilor, avertizează oamenii de ştiinţă. Concluziile au arătat că tinerii care sunt expuşi în mod repetat unor imagini ce detaliază comportamente vicioase sunt mult mai predispuşi la consumul de substanţe nocive sau chiar la dependenţă.
Studiul realizat de cercetătorii de la Universitatea din Nottingham şi publicat în The Journal of Epidemiology and Community Health a analizat 32 dintre cele mai populare videoclipuri pentru o perioadă de 12 săptămâni. Aceştia au numărat câte referinţe la alcool şi tutun - imagini, descrieri, versuri - apar în clipurile respective şi durează până la zece secunde. Astfel, oamenii de ştiinţă au descoperit că în aceste video-uri apăreau 1006 milioane de reprezentări legate de băuturile alcoolice şi 203 milioane de trimiteri la fumat, scrie The Independent.
Majoritatea conţinutului a fost livrată către persoane cu vârste cuprinse între 25 şi 34 de ani, însă expunerea individuală a fost şi de patru ori mai mare în rândul adolescenţilor. Tinerii între 13 şi 15 ani au recepţionat, în medie, 11,48 descrieri ale comportamentului legat de alcool, în vreme ce aceia din intervalul 16-18 ani au fost expuşi la 10,5 referinţe.
O dată cu creşterea vârstei individului, a scăzut şi procentul de interpretări nocive recepţionate, astfel că adulţii s-au confruntat doar cu 2,85 astfel de referinţe în clipurile vizualizate.
Un rezultat neaşteptat a fost şi faptul că nivelul expunerii a fost cu circa 65% mai mare în rândul fetelor. Melodiile „Trumpets” a lui Jason Derulo şi „Blurred Lines” a lui Robin Thicke au înregistrat cel mai mare nivel de reprezentări ale fumatului, în vreme ce „Timber”, cântată de Pitbull şi „Drunk in Love”, melodia lui Beyonce au avut cel mai mare conţinut explicit referitor la alcool.
„Dacă aceste niveluri ale expunerii s-ar menţine constante şi reprezentative, atunci, într-un singur an, videoclipurile ar livra circa patru miliarde de expuneri la comportament care arată excesul de alcool şi un miliard de referinţe la fumatul excesiv, doar în Marea Britanie”, au scris cercetătorii.
”În plus, numărul de referinţe a fost calculat pe baza unei singure vizualizări. Oricum, multe dintre clipuri au fost vizionate în repetate rânduri, aşa că numărul expunerilor de comportament vicios poate fi mult mai mare”, au completat oamenii de ştiinţă.
Cercetătorii susţin că astfel de videoclipuri pun sănătatea într-un adevărat pericol şi necesită reglementări adecvate. „Având în vedere implicaţiile evidente pentru sănătatea adolescenţilor, sugerăm ca prezentarea consumului de alcool şi tutun într-un mod pozitiv în videoclipurile artiştilor să fie inclusă şi marcată conform categoriei 'comportament periculos'”, au concluzionat realizatorii studiului.