Modul în care au fost corectate lucrările copiilor la Evaluarea Naţională 2021 este criticat de părinţi, care sunt revoltaţi de diferenţele mari între notele afişate iniţial şi cele după contestaţii. Peste 12.500 de absolvenţi de clasa a VIII-a au primit note majorate în urma celor mai mult de 20.000 de contestaţii depuse. Unele lucrări au obţinut la recorectare chiar şi 3 puncte în plus. Numărul elevilor care au promovat examenele a crescut cu 103, iar încă 12 elevi au obţinut media generală 10.

 

Fiica Lilianei a avut curaj să ceară o recorectare a lucrării ei la Matematică şi a primit mai bine de un punct în plus.

 

„Vă daţi seama că emoţiile au fost imense, dar copilul ştia foarte bine ce a făcut. A spus că nu este nota ei, că notă ei la Matematică trebuie să fie cel puţin 9,50 şi luase 8,40. S-a dus singură la şcoală, m-a chemat de urgenţă că trebuia să semnez cererea de contestaţie. (...) Probabil a uitat să îi pună un punct din oficiu. Vorbim de matematică, unde nu poţi să invoci subiectivitate”, spune Liliana Georgescu.

 

Un elev a cărui lucrare a fost notată iniţial cu 3 a primit după contestaţii 8.

 

De ce au apărut diferenţe mari după contestaţii

Luminiţa Dumitrache este îndrumător de teme pentru elevii de gimnaziu şi a depistat şi alte diferenţe mari.

 

„Una dintre diferenţele majore pe care am văzut-o a fost la un liceu din Bucureşti, unde nota iniţială a fost 5,40. După contestaţii s-a ajuns la 9,05. Am depistat şi alte diferenţe majore, între 1 punct 50, 1 punct 70, chiar şi 1 punct 80. Este greu să îmi explic unde apar aceste diferenţe. Nu pot să spun nici că, poate, au fost bătute greşit notele pe (...) fişe, poate că profesorii (...) au corectat în dorul lelii.  Trebuie găsită o soluţie ca astfel de diferenţe să nu mai apară, pentru binele copiilor”, spune Luminiţa Dumitrache.

 

Formatul testelor de la Evaluarea Naţională a fost schimbat în acest an. Pentru prima dată, probele au fost formulate după modelul testelor PISA.

 

„Este adevărat că sunt câteva exerciţii de literatură, de interpretare a textului (...). Există 3,8 puncte din cele 10 la examen care pot fi notate diferit, ceea ce aduce o mare doză de subiectivitate acestui examen. Profesorii nu au fost pregătiţi pentru a corecta aceste subiecte, este prima dată când le avem, iar copiii au fost pregăţiţi foarte târziu pentru aceste subiecte. Ele au apărut în noiembrie anul trecut, abia în a doua jumătate a anului şcolar ei s-au putut pregăti pentru ele”, arată Cristina Tunegaru, profesor de limba şi literatura română. 

 

Peste 20.000 de contestaţii depuse

Peste 20 de mii de contestatii au fost depuse anul acesta la Evaluarea Naţională, un număr în creştere faţă de 2020, când au fost peste 15.000 de contestaţii. Pentru 12.500 de elevi, notele au crescut după recorectare, iar pentru aproape 6.000, notele au fost micşorate.

 

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, spune că se aşteaptă ca diferenţe mari să apară şi la notele de la Bacalaureat după contestaţii.

 

„Mă aştept mai mult decât la Evaluarea Naţională, pentru că spre deosebire de Evaluare, modul de organizare a Bacalaureatului s-a schimbat prea puţin, adică la Bacalaureat nu am avut un sistem prin care să eliminăm subiectivismul evaluărilor. Toţi cei care se consideră îndreptăţiţi să conteste o pot face, e dreptul fiecăruia”, a declarat ministrul Sorin Cîmpeanu la Digi24.

 

Ministrul Educaţiei are în faza de proiect un sistem digital de verificare a examenelor, prin care să se elimine subiectivitatea. 

 

 

 

Sursa: www.digi24.ro