Preşcolarii şi elevii tuturor claselor exceptând cele terminale se întorc pe 5 mai la şcoală, după vacanţa prelungită de primăvară, însă nu toţi vor participa fizic la cursuri. În baza noilor scenarii stabilite, elevii din clasele a V-a, a VI-a, a VII-a, dar şi cei de a IX-a, a X-a şi a XI-a din localităţile cu rata de infectare de peste 1 la mie vor continua şcoala online. În plus, în ciuda multiplelor discuţii pe acest subiect, în şcoli nu vor ajunge anul acesta teste non-invazive cu salivă. Pentru testarea elevilor rămân la dispoziţia şcolilor doar testele antigen rapide cu recoltare din nas sau gât, pentru care părinţii trebuie să îşi dea acordul, despre care ministrul Educaţiei afirma că s-au folosit în număr foarte mic.

O altă noutate a acestui început de şcoală este faptul că toţi elevii din şcolile speciale pot participa fizic la cursuri, în localităţile care nu sunt în carantină.

Amintim că pe 10 mai se întorc la cursuri, fizic, toţi elevii claselor terminale - clasa a VIII-a, a XII-a şi a XIII-a, cu excepţia celor din localităţile carantinate.

În luna mai va fi organizată şi evaluarea naţională la clasele a doua, a patra şi a şasea (vezi mai jos calendarul acestora).

Noile scenarii din ordinul comun

Ordinul comun al miniştrilor Educaţiei şi Sănătăţii semnat pe 29 aprilie prevede noile reguli după care se va reveni la şcoală în 5 mai, respectiv în 10 mai pentru clasele terminale.

Scenariile au fost modificate, astfel că este luată în calcul doar limita ratei de infectare de 1 la mie. Practic, scenariile galben şi rosu au fost comasate în "scenariul 2”, explica săptămâna trecută ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu.

Ce prevede acesta:

Consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ propune ISJ/ISMB aplicarea scenariului de organizare şi desfăşurare a cursurilor în unitatea de învăţământ, pe baza criteriului epidemiologic privind rata incidenţei cumulate la nivelul localităţii, respectiv numărul total de cazuri noi din ultimele 14 zile raportat la 1.000 de locuitori, după cum urmează:

Scenariul 1

Participarea zilnică a tuturor preşcolarilor şi elevilor în unităţile de învăţământ, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie.

Se aplică în localităţile unde incidenţa cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor de COVID este mai mică sau egală cu 1/1000 de locuitori.

Scenariul 2

a) Participarea zilnică, cu prezenţă fizică în unităţile de învăţământ a tuturor preşcolarilor şi elevilor din învăţământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a şi a XII-a, a XIII-a, şi a celor din anii terminali din învăţământul profesional şi postliceal, precum şi a elevilor din învăţământul special, indiferent de clasă, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie sanitară.

b)Participarea zilnică, în sistem on line a elevilor din celelalte clase/ ani de studiu.

Se aplică în localităţile unde incidenţa cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor de COVID este mai mare de 1/1000, dacă la nivelul localităţii nu este declarată starea de carantină.

Ce mai prevede ordinul comun din 29 aprilie:

2. La articolul 3 alin. (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:

(6) Este permisă organizarea orelor remediale, cu prezenţa fizică, în unităţile de învăţământ, dacă la nivelul localităţii nu este declarată starea de carantină, sub condiţia asigurării stricte a normelor de prevenire a îmbolnăvirilor cu virusul Sars COV-2, respectiv, distanţare corectă, aerisirea frecventă a spaţiilor, respectarea normelor de igienă şi purtarea obligatorie a măştii de protecţie.

3. La articolul 3 după alin. (6) se adaugă doua noi alineate, alin (7) si alin. (8), cu următorul cuprins:

(7) Este permisă participarea preşcolarilor/elevilor din învăţământul special, cu prezenţa fizică, la nivelul tuturor grupelor/claselor, în toate unităţile de învăţământ care funcţionează în localităţi în care nu este declarată starea de carantină, sub condiţia asigurării stricte a normelor de prevenire a îmbolnăvirilor cu virusul Sars COV-2, repectiv, distanţare adecvată, respectarea normelor de igiena şi asigurarea ventilării regulate a spaţiilor.

(8) Personalul didactic/nedidactic şi personalul didactic auxiliar implicat în procesul de învăţământ prevăzut la alin (7) are obligaţia să poarte mască în permanenţă în cancelarie, în timpul deplasării în incinta unităţii de învăţământ şi în timpul pauzelor atât în interior cât şi în exterior, precum şi în sălile de clasă, cu excepţia situaţiilor în care procesul specific de predare/ învăţare/ recuperare impune un contact vizual complet, caz în care vor folosi viziere şi vor evita în permanenţă contactul faţă în faţă cu copiii la o distanţă mai mică de 2 m.

Fără mult-discutatele teste cu salivă în şcoli, cerute de ministerul Educaţiei şi organizaţia Salvaţi Copiii

După lungi discuţii pe acest subiect, joi ministrul Educaţiei Sorin Cîmpeanu a anunţat că elevii nu vor putea fi testaţi cu teste non-invazive cu salivă la şcoală. Argumentele venite la solicitarea Ministerului Educaţiei din partea Ministerului Sănătăţii şi al Institutului de Sănătate Publică (INSP) au fost că acestea nu pot fi luate în calculul ratei de incidenţă şi trebuie dublate de celelalte tipuri de teste, recunoscute.

„Atunci când mi-au spus că nu pot fi luate în calculul ratei de incidenţă, am înţeles că este într-adevăr o problemă la nivel de sistem”, a spus Cîmpeanu pentru HotNews.ro.

„Există şi argumentul cu rezultatele fals pozitive care pot da o anumită încredere”, a mai spus ministrul.

Ministrul explicase anterior, într-o intervenţie la PRO TV, că argumentele venite de la Ministerul Sănătăţii au fost că „testele non-invazive ar fi trebuit să fie dublate de teste antigen rapide, apoi de teste RT PCR”. „Am înţeles că procedura ar fi fost greoaie”, a declarat ministrul.

Cu o săptămână în urmă, Cîmpeanu trimisese o scrisoare noului ministru al Sănătăţii, Ioana Mihăilă, în care afirma:
„În condiţiile în care testele „non-invazive” sunt utilizate în şcolile dintr-un număr din ce în ce mai mare de state europene, vă rugăm să analizaţi oportunitatea utilizării lor în unităţile şi instituţiile de învăţământ din România, în mod deosebit pentru testarea elevilor sau angajaţilor care prezintă simptome specifice pe durata programului de învăţământ, precum şi a celor care au luat la cunoştinţă că sunt contacţi ai unor cazuri confirmate”

Structura an şcolar 2020-2021 modificată - semestrul al doilea:

„Semestrul al II-lea are 16 săptămâni de cursuri dispuse în perioada 8 februarie - 25 iunie 2021, astfel:

a) pentru clasa a VIII-a:

(ii) vacanţă - vineri, 2 aprilie 2021 - duminică, 11 aprilie 2021;
(iii) cursuri în sistem online - luni, 12 aprilie 2021 - joi, 29 aprilie 2021;
(iv) vacanţă - vineri, 30 aprilie 2021 - duminică, 9 mai 2021;
(v) cursuri - luni, 10 mai 2021 - vineri, 11 iunie 2021;

b) pentru clasele a XII-a zi şi clasele a XIII-a seral şi frecvenţă redusă:

(ii) vacanţă - vineri, 2 aprilie 2021 - duminică, 11 aprilie 2021;
(iii) cursuri în sistem online - luni, 12 aprilie 2021 - joi, 29 aprilie 2021;
(iv) vacanţă - vineri, 30 aprilie 2021 - duminică, 9 mai 2021;
(v) cursuri - luni, 10 mai 2021 - vineri, 4 iunie 2021;

c) pentru grupele de grădiniţă şi celelalte clase, cu excepţia celor prevăzute la lit. a) şi b):

(i) cursuri - luni, 8 februarie 2021 - joi, 1 aprilie 2021;
(ii) vacanţă - vineri, 2 aprilie 2021 - marţi, 4 mai 2021;
(iii) cursuri - miercuri, 5 mai 2021 - vineri, 25 iunie 2021.

Vacanţa de vară - sâmbătă, 26 iunie 2021 - data din septembrie 2021 la care încep cursurile anului şcolar 2021 – 2022.”

Calendarul pentru evaluările de la clasa a doua, a patra şi a şasea:

Clasa a doua între 25 şi 28 mai

Scris - Limba română - 25 mai
Scris - Limba maternă - 25 mai
Citit - Limba română - 26 mai
Citit - Limba maternă - 26 mai

Matematică - 27 mai
Scris şi citit - Limba română pentru minorităţile naţionale - 28 mai

Clasa a patra - între 18 şi 20 mai

Limba română - 18 mai
Matematică - 19 mai
Limba maternă - 20 mai

Clasa a şasea - 12 şi 13 mai

Limbă şi comunicare - 12 mai
Matematică şi ştiinţe ale naturii - 13 mai