Ministrul Justiţiei, Ana Birchall, a anunţat joi că a iniţiat un proiect de OUG pentru modificarea unor acte legislative, ca răspuns la cazul Caracal.
Principalele modificări propuse de Ministerul Justiţiei:
- instanţa poate dispune eliberarea condiţionată doar dacă sunt îndeplinite cumulativ anumite condiţii. Până acum, nu era nevoie de cumularea condiţiilor
- A crescut de la 60 la 65 de ani de la care instanţa poate dispune eliberarea condiţionată
- Pentru a fi eliberat condiţionat, condamnţii pe viaţă trebuie să fi executat minim 25 de ani, faţă de 20 ani pe regula veche
- Se majorează cu o treime limitele speciale ale pedepsei dacă lipsirea de libertate în mod ilegal vizează o persoană aflată în imposibilitatea de a se apăra sau de a-şi exprima voinţa
- Se consideră lipsire de libertate şi fapta comisă asupra unui copil cu vârsta de până la doi ani percheziţia poate fi efectuată oricând, şi în intervalul 20.00 – 6.00 în cazul infracţiunii flagrante sau când percheziţia se face într-un local deschis publicului la acea oră
- În cadrul constatării infracţiunii flagrante se poate pătrunde într-o locuinţă sau în orice spaţiu delimitat în orice mod ce aparţine ori este folosit de o persoană fizică sau juridică, pentru prinderea făptuitorului ori pentru a pune capăt activităţii infracţionale, precum şi pentru înlăturarea unei primejdii privind viaţa, integritatea fizică sau bunurile unei persoane
- DIICOT a primit competenţe pentru a ancheta infracţiunile împotriva persoanei, care erau până acum la Parchetele de pe lângă tribunale
- Judecătorii sunt obligaţi să soluţioneze ”deîndată”, şi nu în 24 de ore ca acum, cererile procurorilor pentru percheziţii domiciliare
Birchall a mai spus că modificările au fost propuse după ce grupul de lucru interinstituţional de la Ministerului Justiţiei a analizat în regim de urgenţă legislaţia penală şi procesual penală în cazul infracţiunilor grave şi foarte grave, contra persoanei, în special în situaţiile în care este afectată valoarea socială supremă apărată de legea penală, respectiv viaţa, libertatea şi integritatea corporală şi sexuală.
De remarcat că sporirea competenţelor DIICOT vine pe fondul acuzaţiile din spaţiul public potrivit cărora această direcţie specializată în criminalitate organizată nu ar fi avut competenţa pentru anchetarea cazului de la Caracal.
Iată câteva dintre principalele deficienţe legislative prezentate de Birchall în conferinţa de presă:
– deficienţe în modul de incriminare a infracţiunii de „Lipsire de libertate în mod ilegal”
– că beneficiul liberării condiţionate se acordă prea uşor persoanelor condamnate pentru infracţiuni grave îndreptate împotriva persoanei
– că există necorelări între Constituţia României şi Codul de procedură penală în materia percheziţiei domiciliare şi a infracţiunii flagrante
– că pentru o apărare socială eficientă, este necesar ca unele dintre infracţiunile grave împotriva persoanei să fie instrumentate de o structură specializată a Ministerului Public, cu expertiza necesară şi cu capacitatea de a coagula resursele necesare abordării unor astfel de cauze
– necesitatea înăspririi regimului sancţionator al infracţiunii de lipsire de libertate în mod ilegal şi incriminarea separată a faptei comise prin răpire – ca formă agravată a lipsirii de libertate în mod ilegal precum şi prevederea unor variante agravate, raportate la victimă
Sursa:www.g4media.ro