Peste 14,6 milioane de apeluri au fost înregistrate anul trecut la numărul de urgenţă 112, aproape 60 la sută fiind apeluri false, în timp ce în luna ianuarie a acestui an au existat aproape două milioane de apeluri, din care peste 46 la sută au fost false, potrivit Serviciului de Telecomunicaţii Speciale. Instituţia precizează că din cele peste 6 milioane de apeluri reale înregistrate anul trecut, cele mai multe au fost transferate către Ambulanţă, respectiv peste 3,7 milioane.

Într-un comunicat de presă publicat sâmbătă, de Ziua Europeană a Numărului de Urgenţă 112, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) spune că România este printre statele Uniunii Europene cu cele mai bune performanţe în utilizarea numărului unic de urgenţă 112, aflându-se pe primele locuri în UE în ceea ce priveşte informarea şi educarea populaţiei.

Statistica pe anul trecut realizată de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale arată că la numărul unic de urgenţă 112 au fost primite şi tratate 14.600.440 apeluri. Dintre acestea 8.552.087 (58,57%) au fost false şi 6.048.353 (41,43%) reale. Cele mai multe au fost transferate către Ambulanţă - 3.781.205 (60,28%), Poliţie - 1.364.808 (21,76%), ISU-SMURD – 933.62 (14,88%) şi Jandarmerie – 184.606 (2,94%).

Potrivit sursei citate, timpul mediu de răspuns al Centrului 112 este de 3,94 secunde şi a fost înregistrat în cazul a 93,6% din totalul apelurilor, la care timpul de răspuns a fost sub 10 secunde, situându-se la nivelul performanţelor europene în materie.

În ceea ce priveşte apelurile false, judeţele Covasna, Mureş si Gorj ocupă primele locuri ca procent din totalul apelurilor.

Pe luna ianuarie 2017, din totalul de 1.199.680 apeluri, 552.256 (46.03% ) au fost reale şi 647.424 (53.97%) false.

STS precizează că 15.847 de cetăţeni au fost sancţionaţi pentru apeluri false şi abuzive către numărul 112 (anul 2016 şi ianuarie 2017), cele mai multe sancţiuni fiind aplicate în Teleorman, Bucureşti şi Prahova.

Sursa citată mai spune că în urma campaniilor de educare şi informare desfăşurate de către Serviciul de Telecomunicaţii Speciale numărul de apeluri false a scăzut în ultimii ani cu aproximativ 30 % şi se situează la circa 58 de procente, înscriindu-se în media înregistrată la nivel european.

Numărul pan-european de urgenţă 112 a fost creat în 1991, iar în aprilie 2005 Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU) 112 a devenit operaţional în toată România. Începând cu anul 2008, 112 este singurul număr care poate fi folosit de pe orice telefon fix sau mobil pentru a beneficia, gratuit, de serviciile de urgenţă (ambulanţă, pompieri şi poliţie) în orice ţară a Uniunii Europene.

Din octombrie 2015, în România este funcţional serviciul de anunţare a urgenţelor prin SMS pentru persoanele cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire, prin mesaje scurte la numărul 113, păstrând caracteristicile serviciului 112 de voce: gratuitate şi accesibilitate. Pentru a putea utiliza acest număr este obligatorie înscrierea în baza de date a Serviciului 112. Până acum, au fost validate ca înregistrate 2367 de persoane, iar activitatea continuă. De la darea in folosinţă a facilitaţii SMS 113, au fost primite 94 de solicitări.

Apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de urgenţă 112 sau transmiterea de mesaje false la 113 constituie contravenţie, amenzile fiind de la 500 la 1000 de lei.