Multe studii arată că aptitudinile muzicale îţi pot îmbunătăţi abilităţile lingvistice, motiv pentru care mulţi părinţi îşi încurajează copiii de mici să înveţe un instrument.

Cu toate acestea, nu se ştia dacă lecţiile de muzică îmbunătăţesc abilităţile cognitive generale, fapt care duce mai departe la îmbunătăţirea abilităţilor lingvistice sau dacă muzica are un efect specific asupra acestora.

Un studiu realizat la Massachusetts Institute of Technology arată că lecţiile de pian au un efect foarte specific asupra preşcolarilor. În cazul acestora, distingerea diferitelor clape se traduce printr-o diferenţiere mai bună a cuvintelor rostite.

Pe de altă parte, potrivit studiului, lecţiile de pian nu păreau să ofere niciun beneficiu capacităţii cognitive generale (IQ, atenţie şi memorie).

„Copiii nu au prezentat o îmbunătăţire a capacităţilor cognitive generale, dar au făcut progrese în ceea ce priveşte diferenţierea cuvintelor, în special pentru consoane”, a declarat Robert Desimone, unul dintre autorii studiului.

Cercetarea realizată în Beijing sugerează că formarea muzicală ar putea să fie mai benefică pentru îmbunătăţirea capacităţilor lingvistice la copii decât orele suplimentare de citit.

Şcoala în care a fost efectuat studiul oferă în continuare lecţii de pian copiilor şi speră ca descoperirile să încurajeze alte şcoli să facă acelaşi lucru. Studiul a fost publicat în jurnalul „Proceedings of the National Academy of Sciences”.

Cercetări anterioare au arătat că, în medie, muzicienii au performanţe mai bune atunci când vine vorba de înţelegerea unui text. De asemenea, comparativ cu cei care nu au abilităţi muzicale, aceştia procesează mai bine informaţia transmisă prin viu grai.

Însă majoritatea studiilor de acest gen au fost realizate prin a pune întrebări oamenilor, legate de formarea lor muzicală.