La trei luni de când Airbus Helicopters se arăta interesat de deschiderea unei linii de fabricaţie de elicoptere de tip SuperPuma MK1 în România, cele două părţi par a fi ajuns la o înţelegere. Francezii vor să le asambleze la Braşov, însă românii vor să se asigure că vor produce local şi componentele.
Fabrice Arfi, vicepreşedintele Airbus Helicopters, s-a întâlnit în martie la Paris şi apoi în aprilie la Braşov cu Niculae Banea, directorul IAR Braşov, ca să îl informeze despre intenţia francezilor de a deschide o linie completă de asamblare pentru elicoptere în parcul aerospaţial de la Ghimbav. Fabrica IAR Braşov, înfiinţată acum 90 de ani, a produs până în 1945 peste 1.000 de avioane de diferite tipuri, iar după Al Doilea Război Mondial a fost transformată în unitate de producţie de tractoare. În 1968, fabrica de avioane a fost redeschisă sub numele ICA Braşov şi s-a specializat în producţia de elicoptere în parteneriat cu Aerospatiale Franţa, în prezent subsidiară a Eurocopter.
Proiectul Airbus urmăreşte creşterea pieţei de elicoptere Super Puma MK1 prin scăderea costului de fabricaţie şi promovare susţinută. Pentru a atinge obiectivul de a scădea preţul de vânzare, Airbus Helicopters vrea să deschidă în România linia de montaj a acestui tip de elicopter şi a înfiinţat în acest an compania Vadstena, o entitate nouă prin care vrea să implementeze proiectul de la Braşov. Francezii vor ca IAR să participe în proiect în calitate de furnizor de subansambluri şi să preia o parte din pregătirea de fabricaţie aferentă acestui proiect. De asemenea, cer 15.000 de metri pătraţi, din care jumătate pentru a construi o hală, dar şi ca IAR să îşi utilizeze profitul neutilizat de la Eurocopter România, cealaltă investiţie a francezilor în România, unde IAR are 49,9% din acţiuni, pentru ca Eurocopter să devină acţionar la Vadstena.
Airbus Helicopters are aproximativ 23.000 de angajaţi la nivel mondial; compania este prezentă în România prin Eurocopter România, unde deţine 51% din acţiuni. Eurocopter România, creată în 2002, a dezvoltat activităţi legate de piaţa civilă şi militară şi este principalul centru industrial din cadrul grupului care execută lucrări de reparaţie/revizie şi modernizare pentru elicopterele Puma şi Alouette de pe piaţa mondială. Din 2008, Eurocopter România a lansat activităţile pentru elicopterele Super Puma, asigurând lucrările aferente de întreţinere, reparaţiile capitale şi upgrade-urile.
Colaborarea între cele două părţi ar însemna fabricarea din prima zi a unor componente de structură, cu condiţia ca IAR să îşi execute, cu costuri proprii, pregătirea de fabricaţie aferentă componentelor respective (se estimează o valoare a investiţiei de circa un milion de euro), fabricarea în termen mediu a fuselajului acestui tip de elicopter, cu condiţia obţinerii de către Airbus Helicopters a acordului TAI Turcia (aceasta deţine în prezent drepturile exclusive de a fabrica fuselajul şi alte câteva subansambluri). Acest lucru ar presupune din partea IAR Ghimbav o investiţie de 10 milioane de euro în pregătirea de fabricaţie/şcolarizare/asistenţă tehnică.
În cazul în care România va fi aleasă pentru investiţie, în perioada 2014-2015 se are în vedere începerea dezvoltării pregătirii de fabricaţie a modelului C1e, şcolarizarea personalului şi construirea clădirilor, astfel încât în 2017 să iasă de pe linia de fabricaţie primul elicopter civil de tip C1e, urmat în 2018 de ieşirea de pe linia de fabricaţie a primului elicopter de tip militar, plus forma alungită a acestuia. Proiectul mai prevede ca în anii 2015 şi 2016 să fie vândute elicoptere Super Puma MK1 produse pe linia de fabricaţie Airbus Helicopters, în perioada 2017-2018 să fie vândute elicoptere produse atât de Airbus Helicopters, cât şi pe linia dezvoltată în România, iar din 2019 să fie vândute doar elicoptere de acest tip produse în România.
Sursa: businessmagazin.ro