Se vorbeşte tot mai mult despre necesitatea încurajării capitalului românesc, promovarea afacerilor româneşti si sprijinirea producătorilor locali. Iată însă o afacere de familie care nu numai că are ADN românesc, dar si promovează tradiţiile populare din ţara noastră. Este vorba despre SC Brâu Muntenesc SRL, care activează în zona de producţie de ii populare brodate mecanic. Potrivit fondatoarei, Mariana Ivan, firma îşi propune să extindă activitatea de producţie la catrinţe şi ilice.

"Nu pot să vă descriu nerăbdarea din iulie 2019, când am reuşit să ne punem în practică visul, şi dezamăgirea din martie 2020, când totul a încremenit din cauza pandemiei cu Covid 19. Am depăşit pandemia, vom trece cu bine şi peste război, am speranţa că omenirea va avea înţelepciunea să nu se autodistrugă. Acest optimism cu care înfrunt viaţa m-a îndemnat să depun un proiect pentru obţinerea unei finanţări nerambursabile, în ciuda dezaprobării generale întâlnite în cercul de prieteni. Prin proiect am achiziţionat câteva maşini industriale -  o maşină de brodat, o maşină de cusut, o maşină de surfilat şi o presă pentru călcat. Valoarea lor este cu siguranţă una pe care nu mi-aş fi permis-o fără acest proiect cu bani europeni", explică antreprenoarea care şi-a urmat pasiunea pentru tradiţiile populare româneşti şi a transformat-o într-o oportunitate de afaceri.

 

 

Brâu Muntenesc este o afacere lansată cu doar 3 ani în urmă, care s-a dezvoltat rapid prin muncă şi implicare activă. Deşi Mariana Ivan mărturiseşte că nu a avut experienţă în producţia de ii populare, dragostea veche pe care le-o poarta i-a alimentat spiritul antreprenorial. A studiat, a căutat soluţii, a apelat inclusiv la finanţare europeană, de mare folos pentru antreprenorii români la început de drum şi nu numai. 

Afacere de familie, cu multă muncă

În prezent, Brâu Muntenesc se bazează pe munca a trei persoane. Fondatoarea se ocupă inclusiv de producţie, brodează bucăţile de material pe care cumnata sa le coase si le asamblează. Nora Marianei Ivan creează modelele de broderie în programul special al maşinii Happy. Este astfel modelul perfect al unei afaceri de familie, unde pasiunea şi implicarea completă reuşesc să aducă rezultate impresionante.

Cum s-a ajuns însă la alegerea unui astfel de domeniu de activitate? "Soţul meu a fost dansator într-o formaţie de dansuri populare şi a susţinut spectacole în multe zone ale ţării. Am avut ocazia să iau contact cu portul popular autentic şi să mă îndrăgostesc de el în mod iremediabil", mai spune fondatoarea brandului Brâu Muntenesc.

Chiar dacă imaginea muncii în familie pare ideală, evident că afacerea în sine are parte şi de provocări, ca orice iniţiativă antreprenorială, în principal legate de concurenţa cu produsele importate din China. "În aceste vremuri destul de nesigure, oamenii preferă să aloce fondurile, şi aşa insuficiente, pentru satisfacerea nevoilor de bază: adăpost, hrană, adică asigurarea traiului zilnic. După ce achită facturile şi ratele ajung la concluzia că ”merge şi o bluză de 35 de lei”. Teoretic toti cunoaştem adevărul din zicala ”Suntem prea săraci să ne luăm lucruri ieftine”, dar practic lucrurile nu stau aşa", explică Mariana Ivan. 

Când cumperi de la Brâu Muntenesc, nu numai că sprijini un producător român, dar alegi produse din materiale de cea mai bună calitate, create cu maximă atenţie la detalii de persoane care se implică în producţie cu toată pasiunea. Nu cumperi articole în serie de la o fabrică, ci alegi produse unice în felul lor.


De la producţie, la vânzări

 





Legătura dintre producţie şi clienţi este încă un element dificil pentru o astfel de afacere mică, unde antreprenorul se axează în principal pe excelenţa în producţie şi pe dezvoltarea numărului de articole şi a capacităţii de lucru. Cele mai multe comenzi sunt realizate pe baza recomandărilor de la clienţii mulţumiţi de achiziţii. Nu există magazin fizic şi nici un magazin online propriu-zis, doar un website propriu cu rol mai ales de prezentare. Mai nou, Brâu Muntenesc a acceptat cu încântare oportunitatea de a se promova prin proiectul online Stilulmeu.ro, primul marketplace cu misiunea sociala de a promova producătorii romani de îmbrăcăminte, încălţăminte, accesorii, decoraţiuni interioare si cadouri din regiunea Sud-Muntenia (judeţele Argeş, Călăraşi, Dâmboviţa, Giurgiu, Ialomiţa, Prahova şi Teleorman). Firma este o întreprindere socială care reinvesteşte 90% din profit în scop social, iar 2 dintre cei 5 angajaţi ai firmei provin din categorii vulnerabile.

Deşi Brâu Muntenesc îşi prezintă produsele şi pe Facebook, acest canal nu este eficient în acest moment pe partea de vânzări. "Aveam în plan să facem un magazin online, însă am amânat proiectul când am aflat despre platforma de vânzări online Stilulmeu.ro. Practic, aceasta platforma de eCommerce cu un algoritm de personalizare a cumpărăturilor, ne oferta mult mai mult decat ce am fi putut să facem printr-un magazin online propriu, unde trebuia să investim o sumă considerabilă de care nu dispunem. De aceea spun că este o imensă oportunitate pentru noi", subliniază Mariana Ivan.

Promovarea produselor Brâu Muntenesc se face în mod natural, fără un buget alocat pentru publicitate şi marketing. Fiind vorba despre produse încadrate în categoria textile - moda, acestea atrag publicul prin imaginea lor, dar şi prin calitatea materialelor. Antreprenoarea îşi doreşte dezvoltarea afacerii, astfel că reinvesteşte încasările pentru a cumpăra pânză topită, aţe de broderie şi de cusut, inserţie de brodat şi alte materiale esenţiale. Investiţia în astfel de stocuri de materie primă este un cost important într-o asemenea afacere de producţie.

Echipa Brâu Muntenesc cunoaşte importanţa promovării online şi a digitalizării în general, dar nu a avut posibilitatea de a aloca un buget pentru promovarea iilor populare, avand cheltuieli mai stringente. Există însă dorinţa de a folosi mai activ mediul online, în condiţiile în care românii petrec din ce în ce mai mult timp pe internet şi tot acolo iau şi decizii de achiziţie tot mai des.

Colaborarea cu Stilulmeu.ro aduce noi perspective afacerii Brâu Muntenesc

Mariana Ivan spune că a fost surprinsă şi entuziasmată când a intrat prima dată în contact cu ideea prezentată de Patricia Codescu, fondator şi CEO al ChoozFit SRL, compania care dezvoltă platforma Stilulmeu.ro. "Sunt mulţi producători mici de artizanat care fac doar ce ştiu ei să facă: artizanat. Puţini dintre aceştia au site-uri de prezentare şi mult mai puţini au magazine online, neputând accesa clienţi de pe alte pieţe datorita lipsei cunoştinţelor digitale necesare pentru promovarea online si a lipsei veniturilor necesare pentru o astfel de promovare, ei suferind pierderi mari in ultimii ani in perioada COVID-19, când s-au confruntat cu o scădere a vânzărilor in magazine fizice corelata cu o competiţie acerba in mediul online. Astfel, ei nu stiu cât de mult ii poate ajuta vizibilitatea oferită de o platformă online precum Stilulmeu.ro. Să aduni laolaltă micii producători şi să le faci cunoscută munca, să le dai posibilitatea să îşi vândă produsele la un preţ corect, este un proiect ambiţios şi greu de pus în practică. Felicit echipa de la Stilulmeu.ro pentru idee, dar şi pentru realizarea ei! Pentru micul nostru atelier de broderie de ii populare înseamnă, cel mai probabil, diferenţa dintre a mai fi şi a nu mai fi pe piaţă", spune reprezentanta Brâu Muntenesc.

Cu sediul în Ploieşti, Prahova, Brâu Muntenesc este un bun model de antreprenoriat românesc realizat cu multă pasiune, care dincolo de partea de afacere de familie are şi un argument etic: dorinţa de a avea o contribuţie cât mai mare la perpetuarea portului popular si a tradiţiilor populare româneşti.