Atenţie de la ce bancomate retrageţi bani sau pe ce site-uri intraţi atunci când vreţi să faceţi tranzacţii online! Cardurile bancare pot fi clonate extrem de uşor. În doar câteva secunde, atacatorii vă pot fura datele cardului bancar şi îl pot folosi în numele dumneavoastră. Ce puteţi face, să nu vă transformaţi în victime sigure ale hackerilor, aflaţi din materialul următor.

12.000 de lei dintr-un foc, s-au făcut nevăzuţi din contul unei femei din Bucureşti.


„Am cerut extrasul de la bancă, existau nişte plăţi făcute cu cardul pe un site. Angajaţii băncii mi-au spus să verific acasă, în familie.”, povesteşte femeia pagubită.

Ea spune că a folosit cardul respectiv ca să cumpere ceva de pe un un site american. După ce a făcut plata, au început să curgă plăţile către site-ul respectiv. Victima spune că nu a primit niciun sprijin nici din partea băncii, nici a poliţiei.

Pentru un alt card pe care îl am la altă bancă am întrebat, în cazul în care se întâmplă ceva, dacă există asigurare şi mi s-a spus că nu, singura soluţie este să-mi las foarte puţini bani pe card şi restul să fie într-un cont care să nu aibă card ataşat.”, a povestit ea.

Soluţia de a strânge banii la saltea pare desprinsă din secolul trecut, însă pare singura sigură acum. Din ce în ce mai mulţi oameni cad victime hackerilor, spun experţii în securitate cibernetică. Mai ales că fraudarea ori clonarea unui card este aproape banală pentru atacatori.

Liviu Arsene, expert în securitate cibernetică: „Pozezi faţă-verso cardul şi ai nume, prenume, dată de expirare a cardului, inclusiv codul CVV necesar pentru autentificare atunci când faci o plată online. Deci nu e neapărat nevoie să clonezi cardul folosind echipamente speciale”.

Unele bănci au un alt doilea nivel de confirmare a plăţilor online, prin transmiterea unui cod prin sms. Nu toate însă.

În plus, daca vreţi să fiţi siguri că bancomatul nu v-a furat datele cardului, verificaţi, înainte de a-l folosi, dacă toate componentele aparatelor sunt fixate bine.

Cele mai sigure ATM-uri sunt cele din interiorul băncilor, spun experţii. În momentul în care banca sesizează nereguli, are obligaţia să anunţe deţinătorul cardului. Băncile au inserate în sistemele informatice procedee de recunoaştere a tranzacţiilor frauduloase, fie că e după locaţie, sume mai mari, ceva schimbat în frecvenţa plăţilor şi, de multe ori, imediat blochează sistemul când ceva este în neregulă sau contactează clienţii telefonic şi sunt întrebaţi dacă au făcut acele tranzacţii care lor li se par suspicioase.

Banca e obligată să despăgubească cu întreaga sumă clientul. Există un regulament BNR care menţionează că într-o zi bancară, de la momentul recunoaşterii, să i se dea banii înapoi în totalitate.

Specialiştii spun că este bine să nu păstrăm sume mari de bani pe cardul activ, ci să le transferăm într-un cont de economii, iar pentru plăţile online să avem un card separat.