Autoritatea pentru Reglementare în Energie plănuieşte schimbarea regulilor referitoare la deconectarea de la reţeaua de energie electrică pentru clienţii finali ai furnizorilor de ultimă instanţă.

Noile reguli ar trebui să elimine situaţiile în care consumatorii sunt deconectaţi, chiar dacă şi-au plătit facturile, şi să evite întreruperea alimentării cu energie dacă la adresa respectivă locuieşte un client vulnerabil. Totodată, ar trebui să devină mai uşor pentru client să vadă anunţul despre întreruperea alimentării. Modificările sunt deocamdată la stadiul de proiect şi se vor aplica doar după publicarea lor în Monitorul Oficial al României.

Perioadă mai lungă între preaviz şi deconectare

Proiectul ANRE prevede, în primul rând, prelungirea perioadei de timp dintre transmiterea de către furnizor a preavizului de deconectare şi deconectarea în sine, astfel încât clientul să poată comunica în timp util dacă efectuează plata. Astfel, furnizorul este obligat să transmită clientului previzul de deconectare cu cel puţin 20 de zile lucrătoare înainte de termenul de deconectare, faţă de 15 zile, în prezent. O noutate este că preavizul se va putea transmite şi prin poşta electronică, adică prin e-mail, iar furnizorul va putea vedea când clientul a citit mesajul, utilizând opţiunea de verificare a citirii mesajului.

În lipsa confirmării, preavizul se consideră comunicat clientului în termen de 7 zile lucrătoare de la data transmiterii. În prezent, preavizul se mai poate transmite şi prin poştă, utilizând opţiunea cu confirmare de primire, şi aici termenul fiind tot de 7 zile. Introducerea transmiterii preavizului prin e-mail a fost necesară având în vedere situaţii precum imposibilitatea deconectării locurilor de consum ale clienţilor finali care nu îşi îndeplinesc obligaţiile de plată, ca urmare a faptului că furnizorii nu au confirmarea primirii preavizului din cauze multiple (refuzul clienţilor de a primi preavizul, decesul titularului de contract, etc.), explică ANRE.

„Anunţ de deconectare”

O altă noutate adusă de modificarea propusă este introducerea unui „anunţ de deconectare”, în cazul în care clientul nu a confirmat primirea preavizului de deconectare transmis anterior. Astfel, dacă cu cel puţin 10 zile lucrătoare înainte de termenul de deconectare, clientul nu plăteşte integral facturile restante sau nu constituie garanţiile financiare cerute de furnizor, acesta din urmă afişează un „anunţ de deconectare”. El va fi afişat de către furnizor la locul de consum pentru care se solicită deconectarea, adică la rău-platnic acasă, în cea de-a 9-a zi lucrătoare înainte de termenul de deconectare. Potrivit ANRE, anunţul de deconectare conţine cel puţin următoarele elemente: data înteruperii alimentării cu energie electrică, motivul pentru care furnizorul solicită înteruperea, data şi modalitatea în care a fost transmis preavizul de deconectare, obligaţia clientului de a contacta furnizorul şi mijloacele de comunicare puse la dispoziţie de către furnizor în acest scop, obligaţia clientului de a comunica furnizorului dacă la locul de consum respectiv se află un client vulnerabil.

Se va explicita noţiunea de client vulnerabil şi condiţiile prevăzute în legislaţia aplicabilă pentru încadrarea în categoria de client vulnerabil. Este important de reamintit că printre drepturile clientului se regăseşte posibilitatea ca acesta să solicite furnizorului reeşalonarea la plată a sumelor datorate, pentru care a primit preaviz de deconectare. În ultimă instanţă, în cazul în care clientul nu plăteşte sumele datorate sau nu constituie/actualizează garanţia financiară în cel mult 18 zile lucrătoare de la transmiterea preavizului sau nu informează furnizorul cu privire la faptul că la locul de consum locuieşte un client vulnerabil, furnizorul poate comunica solicitarea de întrerupere a alimentării cu energie electrică la locul de consum respectiv.

Cum se reia alimentarea

După întreruperea alimentării cu energie electrică, reluarea alimentării la locul de consum se realizează în cel târziu 2 zile lucrătoare de la data la care furnizorul a primit de la client dovada că a plătit integral facturile restante, dobânzile penalizatoare şi costurile aferente serviciilor de întrerupere/reluare a alimentării cu energie electrică precum şi/sau dovada că a constituit garanţii financiare solicitate de furnizor.