Ordinul ANPC cu privire la creditele în franci elveţieni, în urma controlului la Raiffeisen Bank a fost semnat vineri şi solicită băncii aducerea contractelor de credit la momentul anterior deciziei de a nu informa clienţii cu privire la costurile creditului şi să propună un nou grafic de rambursare. Directorul general al ANPC Paul Anghel a declarat pentru News.ro că la acest moment există o problemă de imagine pentru întreg sistemul bancar şi că băncile trebuie să îşi modifice atitudinea şi abordarea faţă de clienţi.
Graficul de rambursare va trebui să se raporteze la condiţiile de la momentul semnării contractului.
Ordinul poate fi contestat în termen de 30 de zile la instanţa de contencios administrativ.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a amendat Raiffeisen Bank cu 50.000 de lei pentru practici incorecte, pentru că banca ar fi încălcat Legea 363/2007 privind combaterea practicilor comerciale incorecte pentru creditele în franci elveţieni acordate înainte de criză, în ceea ce priveşte modul de calcul al dobânzilor.
Potrivit ANPC, Raiffeisen a prezentat un produs cu o dobândă favorabilă, pe care apoi a crescut-o de la 4,9% la 5,9%.
Autoritatea consideră că banca a prezentat produsul ca fiind unul sigur, stabil, cu o dobândă mică, iar neinformarea corectă a consumatorilor de către bancă i-a determinat pe clienţi să ia o hotărâre pe care altfel nu ar fi luat-o, adică să se împrumute în franci elveţieni.
Potrivit unui document publicat de Grupul clienţilor cu credite în franci, amenda ANPC vine ca urmare a unor memorii trimise la Secretariatul General al Guvernului (SGG ) şi la Administraţia Prezidenţială.
„Referitor la sesizările dumneavoastră transmise către Secretariatul General al Guvernului, respectiv către Administraţia Prezidenţială, redirecţionate către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi înregistrate cu nr. 6819/17.08.2017 şi 6.834/17.08.2017 formulate împotriva Raiffeisen Bank, vă informăm faptul că, din verificările efectuate, echipa de control a identificat încălcări ale Legii 363/2007 privind practicile comerciale incorecte, motiv pentru care operatorul economic a fost sancţionat contravenţional, fiind dispusă măsura de încetare a practicilor comerciale incorecte. Menţionăm faptul că operatorul economic de servicii financiare îşi rezervă dreptul de a contesta la instanţa competentă sancţiunea şi măsura dispusă”, se arată în răspunsul ANPC către Grupul clienţilor cu credite în CHF.
Banca, la rândul său, a anunţat că va contesta măsura în justiţie.