Atunci când vine vorba de plata salariului, legislaţia muncii este destul de clară. Însă cititorii ne-au atras atenţia de mai multe ori că există angajatori care-şi obligă salariaţii să încaseze banii într-un cont bancar. Din acest motiv, am cerut opinia unor specialişti pentru a explica cum stau lucrurile de fapt.
În mod obişnuit, plata salariului se face în bani, adică în numerar, stabileşte Codul muncii în prezent, însă există şi posibilitatea plăţii prin virament într-un cont bancar. Cu alte cuvinte, fiind vorba de o posibilitate, angajatorul nu-şi poate obliga salariaţii la încasarea banilor în cont bancar.
Există o decizie a Curţii Constituţionale prin care s-a stabilit că bugetarii nu pot fi obligaţi să încaseze salariile prin virament bancar. În ceea ce priveşte situaţia din mediul privat, pentru virament trebuie să existe un acord între salariat şi angajator.
Totuşi, la angajare, salariaţii trebuie să citească cu atenţie prevederile contractului individual/colectiv de muncă şi ale regulamentului intern al angajatorului. Actele respective pot include modalitatea de plată a salariului, astfel că, dacă salariatul este de acord cu prevederile, schimbarea ulterioară a modalităţii de încasare necesită acordul angajatorului.
Salariul se achită direct angajatului, conform Codului muncii, iar plata se dovedeşte prin semnarea statelor de plată sau prin alte documente care atestă existenţa plăţii. Dacă angajatorul întârzie, în mod nejustificat, plata salariului sau pur şi simplu nu-l achită, acesta poate fi obligat să despăgubească salariaţii