Barele şi jantele avariate ale maşinilor nu vor mai fi reparate, ci înlocuite direct, iar de corectitudinea practicilor firmelor de asigurări se va ocupa Registrul Auto Român. Sunt câteva dintre noile prevederi pe care Autoritatea de Supraveghere Financiară vrea să le introducă la asigurările RCA.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) stabileşte noi reguli referitoare la păgubiţii RCA şi unităţile reparatoare. În cadrul unei dezbateri pe tema normei RCA, la care au participat reprezentanţi ai companiilor de asigurări, ai service-urilor auto, de la Registrul Auto Român (RAR), asociaţii de protecţia consumatorului şi experţi tehnici auto, s-au propus soluţii pentru corectarea unor practici confuse din piaţă. Cea mai importantă modificare se referă la introducerea pe piaţa asigurărilor a unui arbitru. Astfel, Registrul Auto Român va verifica dacă soluţiile tehnice alese de asigurători pentru repararea unui maşini în baza poliţei RCA sunt sau nu conforme. Până acum, firmele de asigurări aveau libertatea totală asupra acestui aspect. „S-a format un grup de lucru pe tema RCA pentru corectarea unor practici din piaţă confuze, pe care asigurătorii le interpretează, de obicei, în avantajul lor. Au fost propuse 19 teme de analiză, iar cinci au fost adoptate.
Pentru împiedicarea abuzurillor de o parte şi de alta, de acum înainte, pe piaţă va exista un arbitru. Firmele de asigurări, care până acum alegeau singure soluţiile tehnice de reparaţii, dacă au vreun dubiu, se vor adresa Registrului Auto Român. Adică, dacă soluţiile sunt conforme sau neconforme. Firmele de asigurări nu au fost niciodată sancţionate pentru soluţiile neconforme avansate. Acum va fi un arbitru. RAR este singura autoritate cu atribuţii de ordin tehnic. RAR va verifica dacă a greşit cineva şi cine. Se aplică principiul cine greşeşte plăteşte.
Dacă inspectorii de asigurări vor face exces de zel, riscă să rămână fără autorizaţia de practică“, a explicat, pentru „Adevărul“, Cristian Muntean, preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI).
Piesele înlocuite, nu reparate
Concret, barele din plastic ale autovehiculelor şi jantele din aliaj avariate nu vor mai fi reparate, ci doar înlocuite, indiferent de soluţia tehnică neconformă stabilită de către inspectorul de daune. În cazul în care un autovehicul are o piesă cu avarii preexistente, iar acea piesă este avariată, piesa se despăgubeşte integral şi nu 50% că până acum. Au fost nenumărate cazuri în care inspectorii de daune dădeau ca soluţie tehnică, de pildă, revopsirea doar pe jumătate a unei bare avariate. Pe de altă parte, în nota de constatare vor fi luate în calcul doar documentele care intră exclusiv în sarcina pagubitului RCA. De multe ori inspectorii de daune scriau pe nota de constatare „necesar foto auto vinovat“ sau „necesar declaraţie vinovat“, condiţionând instrumentarea dosarului de daună de prezentarea acestor documente de către păgubitul RCA. Practic, puneau în sarcina acestuia rezolvarea onor probleme care intrau în obligaţia inspectorulului de daune.
O altă „anomalie“ sesizată de ASF se referă la calcularea valorii de piaţă a unui autovehicul în cazul unui accident cu daună totală. Firmele de asigurări omiteau, la calcul, o serie de dotări ale maşinii pagubitului RCA pentru a-i scădea valoarea de piaţă şi, implicit, a despăgubirii.
Specialiştii în asigurări spun că aceste prevederi sunt cu două tăişuri şi am putea asista acum nu la abuzuri din partea firmelor de asigurări, ci din partea şoferilor, care vor profita în cazul în care au deja avarii la maşină.
„Totul este cu două tăişuri. În primul rând, inspectorul de daune nu face nimic de capul lui, el este doar un executant, compania stabilişte cum sunt instrumentate dosarele de daune. Nu trebuie să fie abuzuri din partea asigurătorilor la adresa clienţilor. În lege se prevede că societatea de asigurări are un termen de 90 de zile să stabilească dacă dauna este reală, dacă nu cumva accidentul a fost înscenat. Au fost statistici care arătau că pe piaţa românească 30% din daunele care se plătesc sunt contrafaceri. Într-un fel, am putea asista la abuzuri din partea asiguraţilor. Nu ar fi tocmai corect ca un şofer care are bara zgâriată deja într-un colţ, o mai zgârie în celălalt, apoi o înlocuieşte pe banii firmei de asigurări. Toate costurile astea se vor regăsi, mai devreme sau mai târziu, în preţul poliţei de asigurare.
Poate 10% dintre soluţiile tehnice de reparaţii în service sunt incorecte“, a explicat, pentru „Adevărul“, un broker de asigurări. Potrivit acestuia, ASF şi Registrul Auto Român au emis să reglementeze alte aspecte importante, precum folosirea la reparaţii a pieselor de origine, care din cauza vidului legislativ, pot pune în pericol viaţa şoferilor. „Marea problemă este alta. Pe piaţă, sunt piese de origin e şi piese aftermarket. Nu este nicio reglementare care să spună ce piese se pot folosi. Diferenţa de calitate între cele două categorii de piese este de multe ori uriaşă. Atunci, cum este corect să repari maşina? Realitatea este că cele mai multe service-uri, inclusiv cele ale reprezentanţilor producătorilor auto, folosesc piese aftermarket, mai slabe calitativ, care pot pune viaţa oamenilor în pericol“, a mai spus specialistul.
Păgubiţii RCA, protejaţi de RAR împotriva abuzurilor
17 noiembrie 2017





Din aceeaşi categorie:
Facelift tehnic! Noua Mazda 3 pune preţ pe “interior”
(18 iulie 2016)
466 vizualizări
Ce acte sunt necesare pentru schimbarea permisului în 2018
(31 ianuarie 2018)
3664 vizualizări
Daimler, BMW, Volkswagen, Porsche şi Audi, investigate pentru suspiciunea de formare a unui cartel tehnologic timp de 20 de ani
(23 iulie 2017)
400 vizualizări
BMW va rechema la service 230.000 de vehicule, din cauza unor probleme la airbag-uri
(5 februarie 2017)
270 vizualizări
Cum citim corect marcajele unei anvelope?
(19 februarie 2018)
840 vizualizări
Dawn este numele viitorului cabriolet Rolls Royce
(24 iulie 2015)
268 vizualizări
Amenda pentru lipsa rovinietei se prescrie dacă şoferul nu este înştiinţat de săvârşirea contravenţiei în patru luni
(9 martie 2018)
236 vizualizări
Compania auto chineză, Changan, se lansează pe piaţa din Rusia
(2 octombrie 2013)
271 vizualizări
Ce să faci dacă alimentezi cu benzină în loc de motorină şi viceversa
(6 ianuarie 2020)
1055 vizualizări
Grupul Peugeot-Citroen a prezentat datele reale de consum. Valori între 1.2 şi 2,7% mai mari
(12 iulie 2016)
428 vizualizări
UE: Reguli stricte pentru maşinile Diesel, amenzi usturătoare pentru cei care mint
(6 aprilie 2017)
882 vizualizări
Dacia Duster facelift vine cu o motorizare surpriză
(24 septembrie 2013)
311 vizualizări
Audi A3 Ultra – consum minim
(6 august 2013)
550 vizualizări
Motorul Ford 1.0 EcoBoost produs la Craiova, desemnat Motorul Internaţional al Anului
(22 iunie 2017)
104 vizualizări
Cele mai comune defecţiuni care se pot produce vara la maşini
(1 iunie 2018)
58 vizualizări
RCA 2018. Cine va plăti mult mai puţin pentru asigurarea auto
(29 ianuarie 2018)
329 vizualizări
Noi camere pentru rovinieta! Unde sunt amplasate
(6 august 2019)
280 vizualizări

Oamenii de stiinta germani au descoperit cea mai veche branza din lume. E

Jocurile de noroc arată la fel în întreaga lume, însă dacă te uiți pe hartă, ai
Ia zi, Bulă, obişnuieşti să fumezi?
Bulă: – Mmm… Aşa şi aşa…
– Dar cât înseamnă „aşa şi aşa”?
– Mmm… Păi cam 4 pachete pe zi.
– Dulciuri mănânci? – Mmm… Aşa şi aşa…
Cam 5 ciocolate pe zi.
– Sărat mănânci?
– Mmm… Aşa şi aşa… Cam o solniţă pe zi pun în mâncare.
– Grăsimi mănânci? – Mmm… Aşa şi aşa…
Cam un kil- două de slană pe zi…
– Prăjit mănânci?
– Mmm… Aşa şi aşa… Pe zi… Cam câte o omletă de 4 ouă şi cartofi prăjiţi, asezonaţi cu cârnaţi
.– Aha… Dar de băut, bei? – A, da! De băut, beau!



„Omul cel mai fericit e cel care-i face fericiţi pe cât mai mulţi oameni.” — Denis Diderot
Curs valutar
2 aprilie 2024

EURO = 4.9705 RON


USD = 4.6276 RON


GBP = 5.8148 RON

Top articole