50 de liceeni din Ploieşti şi Câmpina au urmat, de la începutul anului 2018, cursul LEADERS Explore pentru liceeni, un program naţional prin care aceştia au învăţat să devină liderii comunităţilor din România. În cadrul acestuia, echipe de câte 8-10 elevi au realizat proiecte de dezvoltare comunitară, având un impact direct asupra vieţii judeţului. Cursul este desfăşurat de Fundaţia LEADERS.
Elevii au pus în practică ce au învăţat în cadrul LEADERS Explore şi au transformat în realitate şase proiecte gândite pentru rezolvarea unor puncte vulnerabile din comunităţile în care locuiesc:
• Exploratorii din Câmpina au desfăşurat un eveniment de orientare vocaţională, Discover Yourself, la care au luat parte peste 200 de liceeni. În cadrul evenimentului, participanţii au avut trei invitaţi, lideri domeniile lor de interes: business, IT şi juridic. Evenimentul s-a desfăşurat la Colegiul Naţional “Nicolae Grigorescu”.
• Au reconstruit prin intermediul realităţii virtuale imaginea clădirilor din centrul istoric al Ploieştiului şi acum pregătesc un circuit turistic al celor mai importante clădiri din oraş.
• Au organizat două sesiuni de discuţii pe teme de dezvoltare personală şi studii în străinătate, cu un public de 35 de persoane.
• Au realizat o serie de întâlniri pentru adolescenţi, prin care aceştia să comunice faţă în faţă, să se cunoască şi să lege prietenii, ca alternativă la comunicarea virtuală, tot mai prezentă în vieţile tinerilor.
• Au organizat un training de discursuri în public pentru 35 de elevi din Şcoala Generală din Poiana Câmpina.
• Au desfăşurat un al doilea eveniment de orientare vocaţională, de această dată în Ploieşti, care i-a avut ca invitaţi pe Alina Bordeianu, director de vânzări, Cojani Sabina, avocat, Baganagiu Mircea, profesor de limba franceză, Popa Maria, studentă la medicină generală şi Eftinou Andrei, student la stomatologie.
“Leaders Explore adună experienţa a 18 ani de transformare a peste 6000 de liceeni în lideri ai generaţiei lor, din peste 70 de comunităţi. Ne bucurăm că am putut transfera acest know-how liceenilor prahoveni şi că am putut să îi ajutăm să-şi răspundă la întrebări importante, precum: cine sunt, unde vreau să ajung şi cum fac asta? Acum, suntem încântaţi să vedem că timpul investit în ei se reflectă, dincolo de schimbările vizibile din ei, în proiecte pentru dezvoltare comunitară. Credem cu adevărat că liderii sunt cei care fac lucrurile să se întâmple, iar exploratorii din Prahova au demonstrat că vor şi pot demara proiecte pentru un viitor mai bun.”, declară Beatrice Alexandrescu, Program Director Leaders Explore, Fundaţia LEADERS.
“Pentru mine programul Leaders Explore a însemnat una dintre cele mai frumoase experienţe de viaţă de până acum. A fost o "călătorie" atât în lumea din afară, cât şi în cea din interiorul meu; o cale spre cunoaşterea valorilor personale, a lucrurilor care sunt cu adevărat importante în viaţă şi care ne definesc, a înţelegerii şi acceptării celor din jur, cu bune şi cu rele. Aş putea s-o numesc "introducerea" a ceea ce va urma de acum înainte; cea mai puternică doză de încredere, cu oameni de nota 10, care te face să vezi lucrurile într-un mod mult mai sănătos şi îţi dă refresh, nu contează cât la sută ai încărcate bateriile.” a declarat Simionescu Gabriela-Teodora, Explorator Ploieşti şi elevă în clasa a XII-a la Colegiul Naţional "Ion Luca Caragiale", Ploieşti.
Cei 50 de elevi au fost selectaţi din 360 de aplicaţii, pentru a participa la cele patru sesiuni de curs de-a lungul anului, prin care află ce valori au, care le sunt punctele forte, ce îi motivează şi care este rolul potrivit pentru ei. La sfârşitul programului, elevii primesc certificarea LEADERS Explore, primul nivel în leadership oferit de organizaţie, ce atestă competenţele dobândite: autocunoaştere, lucru în echipă şi gândire în perspectivă. Programul s-a încheiat pe 18 noiembrie pentru elevii din Ploieşti şi pe 9 decembrie pentru cei din Câmpina, când aceştia au participat la o ceremonie de absolvire, alături de părinţi şi prieteni.
LEADERS Explore este singurul program din România care completează cei patru ani de învăţământ formal din perioada liceului cu un an de educaţie nonformală. Toată experienţa se desfăşoară în mod aplicat, folosind comunitatea ca un cadru de învăţare: liceenii descoperă nevoile din comunitate prin realizarea de interviuri pe stradă, interacţionează cu autorităţile locale, desfăşoară proiecte în comunitate.