De ce se mişcă mai repede unii constructori decât ceilalţi pe şantierul liniilor de tramvai?! Unii poate că sunt mai operativi, ceilalţi au nimerit un tronson cu foarte multe probleme edilitare.
După ce asocierea de patru firme care a câştigat lucrarea de înlocuirea a căilor de rulare a tramvaielor pe tronsonul Spitalul Judeţean- Bulevardul Republicii, traseul 102, etapa I, lucrările au luat viteză, spre deosebire de cealaltă asociere de firme care a preluat tronsonul BCR-Gara de Sud , pe traseul 101 etapa II şi care pare că bate pasul pe loc.
În timp ce constructorii de la Nord au reuşit să toarne fundaţia pe toată lungimea segmentului de 4,5 km, cei care lucrează Piaţa Nord şi pe Democraţiei abia au ajuns la faza excavării de şanţuri.
La nord se vor monta şinele luna aceasta
Săptămâna trecută, constructorul din nordul Ploieştiului (Acocierea Mari Vila – Leonard Weiss – Aquila Construct- Elco Bucureşti) a primit primele şine de tramvai şi a început montarea stâlpilor de susţinere pentru linia de contact. Aceştia vor începe luna aceasta la turnarea mai multor straturi de ciment în fundaţiile liniilor pentru amortizarea trapidaţiilor şi vor trece la montarea şinelor aduse din Germania pe o placă de beton prin elemente de prindere CF. Şinele vor fi sudate aluminoterm (amestec granulat de oxid de fier, aluminiu si feroaliaje pentru aliere, la o temperatură foarte înaltă cu preîncălzirea termitului si turnarea lui in forma de turnare, aflată deasupra capetelor de şină).
Practic şinele vor fi înglobate în beton sub nivelul tramei stradale, pentru a permite şi circulaţia rutieră pe această bandă.
Lunile următoare vor fi amenajate peroanele. Acestea vor fi realizate lângă linia de tramvai, pe centrul străzii, (ce pe strada Gheorghe Doja, între Caraiman şi BCR), în timp ce benzile rutiere vor descrie un uşor ocol prin locul vechilor staţii, care vor desfiinţate.
Lucrarea va cuprinde şi asfaltarea şi aducerea la nivel a carosabilului dar şi remanjarea trotuarelor.
Proiectul pentru traseul 102, segmentul 1, prevede realizarea lucrărilor de modernizare a infrastructurii de transport public aferentă liniei de tramvai 102 etapa I pe o lungime de 4,55 km cale simplă de rulare. Valoarea contractului pentru acest tronson este de 30.673.401 lei, (6,8 milioane de euro) durata de execuţie fiind de 15 luni de la data semnării contractului.
Centrul şi Sudul bat pasul pe loc
Constructorii din nordul Ploieştiului au avut un avans uşor, începând lucrările în martie, în timp ce constructorii din Centru şi Sud au început în aprilie dar au întâmpinat mai multe probleme din cauza mulţimii reţelelor de utilităţi, care au trebuit să fie deviate.
Au fost şi în curs de deviere, reţele de apă, de canalizare, de gaze etc.
Asocierea Delta ACM-Martin Rose România – Elektroline (D-M-E) de pe traseul 101/etapa2 a săpat doar două segmente de pe lungimea totală de 5,8 km, însă lucrările se desfăşoară pe o arteră foarte circulată din Ploieşti care face legătura între estul Ploieştiului cu centrul şi are numeroase intersecţii.
Reprezentanţii acestor constructori au fost deseori luaţi la rost de către primarul Bădescu, pentru ritmul lent al lucrărilor.
De exemplu, şantierul de lângă Piaţa Centrală dă impresia că lucrează la ralanti. Cinci, şase muncitori care trag de o ţeavă. Un buldoexcavator care mai împinge un mal de balast.
Proiectul pentru traseul 101, etapa 2, presupune realizarea lucrărilor de modernizare a infrastructurii de transport public aferenta liniei de tramvai pe o lungime de 5,58 km, cale simplă de rulare şi a sistemului rutier adiacent, într-o perioadă de 24 de luni. Valoarea contractului este de 42.533.751 lei, fără TVA.
O lucrare care va costa aproape 35 de milioane de euro
Pentru lucrările de reabilitare a celor două trasee de tramvai -101 şi 102- sunt prevăzute fonduri în valoare totală de 157 milioane de lei (aproape 35 de milioane de euro). Proiectul de reabilitare a căilor de rulare a tramvaielor şi a părţii carosabile pe bani europeni face parte dintr-un program investiţional în valoare de aproape 100 de milioane de euro. Fiind vorba de un proiect european, valoarea nerambursabilă care va fi primită este de 98%, Primăria Ploieşti urmând să suporte, pe lângă contribuţia proprie, 2% din valoarea totală a costurilor eligibile.