Incepand cu 25 mai 2018 intra in vigoare un nou regulament european, care urmeaza sa se aplice in mod direct si in Romania fara a implica vreo formalitate din partea statului nostru.

Insa lucrurile nu sunt atat de simple pentru firmele care vor sa verifica daca aceste acorduri parentale exista cu adevarat.

Actul normativ se va aplica si in tara noastra, fara a implica formalitati speciale din partea statului, incepand cu 25 mai 2018. In cazul copiilor care inca nu au implinit varsta de 16 ani este deja, solicitarea acordului parental este deja prevazut in Regulamentul general privind protectia datelor (GDPR).

   „(…) in ceea ce priveste oferirea de servicii ale societatii informationale in mod direct unui copil, prelucrarea datelor cu caracter personal ale unui copil este legala daca copilul are cel putin varsta de 16 ani. Daca copilul are sub varsta de 16 ani, respectiva prelucrare este legala numai daca si in masura in care consimtamantul respectiv este acordat sau autorizat de titularul raspunderii parinteati asupra copilului”, scrie în GDPR.

Orice fel de serviciu online ce presupune strangerea si folosirea ulterioara a datelor personale va fi insotit de acordul parental pentru cei care inca nu au implinit varsta de 16 ani.

Incepand cu 25 mai 2018, companiile nu doar ca trebuie sa solicite acordul parental, ci sa depuna eforturi in vederea obtinerii acestuia. „Operatorul (operatorul de date personale, adica firma) depune toate eforturile rezonabile pentru a verifica in astfel de cazuri ca titularul raspunderii parintesti a acordat sau a autorizat consimtamantul, tinand seama de tehologiile disponibile”, este subliniat în GDPR

Conform motivatiei acestui regulament, tinerii sub 16 ani au nevoie de o protectie a datelor personale mult mai mare.

„Copiii au nevoie de o protectie specifica a datelor lor cu caracter personal, intrucat pot fi mai putin constienti de riscurile, consecintele, garantiile in cauza şi drepturile lor in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal. Aceasta protectie specifica ar trebui sa se aplice in special utilizarii datelor cu caracter personal ale copiilor in scopuri de marketing sau pentru crearea de profiluri de personalitate sau de utilizator si la colectarea datelor cu caracter personal privind copiii in momentul utilizarii serviciilor oferite direct copiilor”, afirma GDPR.