Facebook se confruntă cu un nou proces în instanţă, în urma unei plângeri colective privind acuzaţii de monitorizare a mesajelor private ale utilizatorilor.
Reclamanţii susţin că, în momentul în care un utilizator distribuie un link către un alt site printr-un mesaj privat, Facebook scanează profilul online al userului. Astfel, susţin reclamanţii, Facebook monitorizează în mod sistematic mesajele utilizatorilor şi profită de aceste informaţii împărtăşindu-le cu agregatorii de date, cu agenţii de publicitate şi de marketing.
Reprezentanţii companiei Facebook au declarat însă că acuzaţiile sunt nefondate şi că se vor apăra în instanţă.
Reclamanţii cer fie plata unei sume zilnice de 100 de dolari pentru fiecare zi de presupuse încălcări ale măsurilor privind protecţia datelor private, fie câte 10.000 de dolari pentru fiecare utilizator ale cărui mesaje au fost monitorizate ilegal.
Procesul, intentat la începutul acestei săptămâni, citează informaţii obţinute prin cercetări independente, care arată că Facebook analizează conţinutul mesajelor private ale utilizatorilor „pentru scopuri care nu au legătură cu facilitarea transmiterii mesajului“.
Aceasta nu este prima dată când reţeaua de socializare este acuzată că încalcă politicile de confidenţialitate. În septembrie anul trecut, Facebook s-a confruntat cu critici privind o propunere care viza schimbarea politicii de confidenţialitate, ce ar fi permis crearea unor anunţuri publicitare folosind numele şi fotografiile de profil ale utilizatorilor reţelei. Facebook a susţinut atunci că această propunere a vrut să clarifice mai degrabă limbajul politicii sale de confidenţialitate, decât să facă schimbări semnificative legate de aceasta.
În august, anul trecut, un judecător american a aprobat un acord potrivit căruia Facebook trebuia să plătească 20 de milioane de dolari pentru că a utilizat menţiunea „Îmi place“, nume şi profiluri ale utilizatorilor cu scopuri publicitare. Suma urma să fie repartizată unor grupuri care luptă pentru protejarea vieţii private pe internet, avocaţi şi utilizatorii Facebook care au depus o plângere colectivă.
Acordul prevedea şi ca Facebook să-şi modifice regulamentul de funcţionare şi să ofere mai mult control utilizatorilor în ceea ce priveşte exploatarea potenţială a datelor personale în ceea ce priveşte publicitatea.