Legislaţia actuală, care permite autorităţilor să aibă acces la datele pasagerilor companiilor aeriene doar pentru prevenirea şi combaterea actelor de terorism şi a celor împotriva siguranţei naţionale, va fi extinsă pentru ca prelucrarea acestor date să fie folosită în lupta împotriva mai multor tipuri de infracţiuni, conform unui proiect de lege adoptat luni de Senat.

 

De asemenea, printre autorităţile care vor putea accesa aceste date vor fi incluse şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, prin Direcţia Generală a Vămilor, şi Direcţia Generală Anticorupţie, din Ministerul Afacerilor Interne.

 

În prezent, prin Ordonanţa Guvernului 13/2015, există obligaţia transportatorilor aerieni, care operează pe aeroporturile naţionale, să includă datele călătorilor într-un registru, astfel încât datele să poată fi accesate de anumite instituţii, precum serviciile de informaţii sau poliţia de frontieră, pentru a preveni şi combate exclusiv actele de terorism şi infracţiunile conexe acestora precum şi infracţiunile şi ameninţările la adresa securităţii naţionale.

 

Proiectul de lege, aprobat la începutul anului de Guvern şi adoptat acum de Senat, va extinde însă tipurile de infracţiuni pentru care va putea fi accesat registrul cu numele de pasageri, precum şi numărul instituţiilor cu drept de a vedea aceste date şi cel al zborurilor pentru care vor fi transmise aceste date.

 

Măsura este argumentată prin necesitatea de a implementa complet Directiva 2016/681/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 27 aprilie 2016 privind utilizarea datelor din registrul cu numele pasagerilor (PNR) pentru prevenirea, depistarea, investigarea şi urmărirea penală a infracţiunilor de terorism şi a infracţiunilor grave.

 

Astfel, dacă până acum companiile aeriene transmiteau date doar pentru zboruri internaţionale extra-UE cu punct de plecare, escală sau destinaţie finală pe teritoriul României, odată cu aprobarea noii legi transporatorii vor fi obligaţi să transmită inclusiv datele zborurilor intra-UE.

 

Totodată, printre autorităţile care vor avea acces la registrul cu numele pasagerilor se vor afla, de la data aprobării legii, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, prin Direcţia Generală a Vămilor, şi Direcţia Generală Anticorupţie, din Ministerul Afacerilor Interne. Referitor la desemnarea ANAF-DGV ca autoritate competentă în legătură cu utilizarea datelor PNR, Guvernul arată că astfel urmăreşte “aplicarea uniformă, imparţială, transparentă şi nediscriminatorie a reglementărilor vamale şi fiscale pentru produse accizabile în domeniul autorizării şi supravegherii fiscale”.

 

După adoptarea în Senat, proiectul mai trebuie aprobat şi de Camera Deputaţilor, iar apoi promulgat de preşedintele Iohannis.

 

 

 

 

Sursa: www.profit.ro