În luna iulie, în vârf de sezon estival, zborurile charter din şi către România au înregistrat întârzieri considerabile, care i-au pus pe turiştii români în situaţia să aştepte zeci de minute în aeroporturi, iar dintre cele 320 de zboruri charter, 40 nu au plecat la ora programată, având întârzieri totale de peste 600 de minute, potrivit datelor AirHelp, lider mondial în obţinerea de compensaţii pentru zboruri întârziate, anulate sau suprarezervate.
Cele mai multe zboruri afectate de întârzieri au fost pe rutele: Bucureşti Otopeni-Tenerife (13 curse decolate cu întârziere), Tenerife-Bucureşti Otopeni (11 curse care au decolat cu întârziere), Bucureşti Otopeni-Palma de Mallorca (5 curse decolate cu întârziere), Palma de Mallorca-Bucureşti Otopeni (5 curse decolate cu întârziere), Bucureşti Otopeni-Antalya (5 curse decolate cu întârziere) şi Antalya-Bucureşti Otopeni (o cursă decolată cu întârziere).
Cea mai mare întârziere din sezon, de 15 ore, a avut-o cursa charter Timişoara – Antalya, operată în august de compania turcească Freebirds Airlines. Defectarea unei aeronave a afectat 180 de pasageri care urmau să plece în vacanţă pe litoralul turcesc şi alţi 100 de turişti care urmau să se întoarcă din concediu. Situaţia s-a repetat la câteva săptămâni distanţă, pe aceeaşi cursă charter operată de aceeaşi companie aeriană, când 180 de turişti români au fost nevoiţi să aştepte în jur de cinci ore îmbarcarea pe zborul spre Antalya.
În cazul întârzierii cursei mai mult de trei ore, anulării sau suprarezervării unui zbor, pasagerii au dreptul la despăgubiri de până la 600 de euro, garantate de Uniunea Europeană prin Directiva 261/2004.
“Indiferent că este zbor regulat sau zbor charter, încurajăm turiştii români să îşi ceară drepturile. Pentru a-i ajuta să obţină cât mai repede compensaţiile pentru zboruri afectate, noi, la AirHelp, am integrat în aplicaţia AirHelp un instrument care analizează rezervările de zbor pe care pasagerii le au în conturile lor de G-mail, Yahoo! Mail sau Outlook şi care îi anunţă aproape în timp real dacă zborul lor este eligibil pentru despăgubiri şi câţi bani pot primi”, explică Ştefan Radu, country manager AirHelp România.
Potrivit legislaţiei europene, oricare cetăţean, indiferent de naţionalitate, are dreptul la despăgubiri care pot ajunge la 600 de euro. Condiţia este ca pasagerul să părăsească UE cu orice companie aeriană, de linie sau low-cost, sau să sosească în UE cu o companie aeriană, de linie sau low-cost, înregistrată în UE (sau Islanda, Norvegia sau Elveţia).
În ultimii trei ani, peste 120.000 de pasageri din România au fost afectaţi de zboruri întârziate, anulate sau suprarezervate. Dacă ar aplica pentru despăgubiri ar fi despăgubiţi cu 34 de milioane de euro.