Produsele cosmetice comercializate în magazine trebuie să respecte standarde mai stricte de siguranţă şi să nu mai conţină reclame înşelătoare, odată cu intrarea în vigoare a Regulamentului UE privind produsele cosmetice, informează un comunicat al Reprezentanţei in România a Comisiei Europene.
Printre cele mai importante modificări introduse de Regulamentul privind produsele cosmetice adoptat de Consiliu şi de Parlament în 2009 se află consolidarea cerinţelor de siguranţă pentru produsele cosmetice. Începând cu data de aplicare a noilor norme, producătorii trebuie să respecte anumite cerinţe la pregătirea unui raport privind siguranţa unui produs înainte de introducerea lui pe piaţă. Noul regulament privind produsele cosmetice permite identificarea cu exactitate a persoanei responsabile şi precizează clar obligaţiile acesteia. În caz de inspecţie a autorităţilor naţionale de supraveghere a pieţei, persoana responsabilă trebuie să aibă dosarul cu informaţii despre produs disponibil şi actualizat, şi să includă şi o evaluare privind siguranţa acestuia.
În acelaşi timp, va exista un sistem de notificare centralizată a tuturor produselor cosmetice introduse pe piaţa UE. Producătorul nu va trebui să îşi notifice produsul decât o singură dată, prin portalul UE de notificare a produselor cosmetice (Cosmetic Products Notification Portal - CPNP). Datele stocate în acest portal vor permite personalului centrelor naţionale de toxicologie să aibă acces în câteva secunde la compoziţia produselor, în cazul unor accidente, iar autorităţilor competente să acceseze cu uşurinţă informaţii referitoare la toate produsele cosmetice introduse pe piaţă în UE, în scopuri de supraveghere a pieţei.
O persoană responsabilă va avea obligaţia de a raporta efectele nedorite grave autorităţilor naţionale competente. Autorităţile vor colecta şi informaţii provenite, de exemplu, de la utilizatori şi de la profesionişti din domeniul sănătăţii, fiind obligate să schimbe astfel de informaţii cu alte state membre ale UE.