Italienii de la Fiat încearcă să copieze succesul pe care l-a avut Dacia până anul acesta şi vor lansa trei modele low-cost, în clase diferite. Unul dintre ele va fi vândut sub marca Fiat Tipo, care a fost trasă pe linie moartă în anii '90 şi care va fi resuscitată pe baza unui concept prezentat de curând la un salon auto din Turcia. Însă cei de la Fiat îşi lansează maşinile ieftine într-o perioadă în care Dacia are o evoluţie şovăielnică în Europa.
Prezentat în primăvară la Salonul Auto de la Istanbul, conceptul Fiat Aegea va fi produs în serie în Turcia sub numele Fiat Tipo şi va concura direct cu Dacia Logan pe piaţa europeană.
Comparativ cu celelalte maşini pe care italienii le au în această gamă, Tipo va fi un model low-cost. Va porni de la un preţ de 12.000 de euro. Adică va costa cât cel mai scump Logan. Fără dotările opţionale, maşina produsă la Mioveni va continua să fie cu câteva mii de euro mai ieftină decât modelul de la Fiat.
Competiţia dintre Fiat şi marca românească deţinută de Renault se va înteţi în momentul în care gigantul italian va mai lansa încă două modele la preţ redus, un hatchback, care va concura cu Sandero şi un sedan break care se va bate cu Logan MCV.
Însă Fiat îşi lansează maşinile ieftine în Europa într-o perioadă în care europenii au reînceput să cumpere maşini scumpe, ceea ce se vede în afacerile Dacia.
În primele nouă luni, vânzările Dacia în Franţa, cea mai mare piaţă a sa, au scăzut cu 5,7%, în vreme ce în Germania, a doua piaţă ca mărime, au scăzut cu 8,1%. Aceste scăderi sunt compensate parţial de revenirea pieţei auto din România, dar probabil că Renault deja se gândeşte la un plan B pentru marca românească.
Cu o strategie bună, Dacia poate deveni o marcă populară în ţările în curs de dezvoltare din Asia şi Africa.
De cealaltă parte, cei de la Fiat recunosc că noua lor gamă low-cost va fi una mai degrabă experimentală. Şeful pe Europa al Alianţei Fiat Chrysler a declarat că noul Tipo este un test pentru piaţă. Italienii dau de înţeles că vor să creeze un segment nou din punct de vedere al preţurilor. Fiat-urile low-cost s-ar adresa celor care vor o maşină mai scumpă şi cu ceva mai multe dotări decât Dacia, dar care nu îşi permit un model de 20.000 de euro al marilor producători.