Kaspersky Lab a publicat ultimul raport despre detecţiile făcute pe computerele folosite de către copii. Analiza indică faptul că, în medie, copiii din toată lumea comunică, se joacă şi accesează conţinut pentru adulţi prin intermediul computerelor mai puţin decât o făceau anul trecut, dar deschid site-uri cu informaţii despre droguri, alcool şi tutun mai mult.

Ultima temă prezintă un interes deosebit pentru copiii din America de Nord, Oceania şi Europa de Vest. În cazul României, site-urile de comunicare sunt pe primul loc, cu 47,66%, urmate de cele cu informaţii despre alcool, tutun şi droguri (26,05%) şi jocuri pe computer (13,13%).

Raportul acoperă 12 luni, din mai 2016 până în aprilie 2017, şi se bazează pe statistici anonime ale soluţiilor Kaspersky Lab pentru PC-uri Windows şi Mac-uri, cu modulul de control parental activat. Acesta prezintă procentul de vizite sau tentative de vizitare a unor site-uri cu un conţinut potenţial dăunător care se încadrează într-una dintre cele mai populare şapte categorii prestabilite*: mijloace de comunicare pe Internet; alcool, tutun, droguri; jocuri pentru calculator; software, audio, video; e-commerce; limbaj explicit; conţinut pentru adulţi.

Copiii au deschis site-uri de comunicare (cum ar fi platforme de social-media, servicii de mesagerie sau de e-mail) în 61% din cazuri, comparativ cu 67% în anul precedent (din mai 2015 până în aprilie 2016). Jocurile au scăzut de la 11% la 9%, iar site-urile pentru adulţi reprezintă acum 1,2% faţă de 1,5%. În acelaşi timp, vizitele paginilor care conţin informaţii despre droguri, alcool, tutun acum însumează 14% din totalul detecţiilor, deşi cifra a fost de numai 9% de-a lungul perioadei de raportare precendente. Interesul pentru paginile despre software, audio şi video a crescut de asemenea: 6% vs. 3%.

În România, copiii sunt atraşi cel mai mult de site-urile de comunicare, cu o proporţie de 47,66%. Dintre acestea, Facebook ocupă primul loc detaşat (90,56%), urmat de Google+ (3,32%) şi Twitter (2,34%). După site-urile de comunicare, sunt cele cu informaţii despre alcool, tutun şi droguri (26,05%), iar pe locul al treilea jocurile pentru computer (13,13%). Cea mai populară platformă online de jocuri pentru copiii români este roblox.com (80,92%), urmată de minecraft.net (10,06%) şi steampowered.com (6,70%).

„Observăm o mare schimbare în activitatea online a copiiilor: trecerea de la computere la dispozitive mobile”, comentează Anna Larkina, Web-content Analysis Expert la Kaspersky Lab. „Copiii folosesc acum computerele doar pentru a vizita site-uri care nu au aplicaţii echivalente pentru mobil sau care sunt mai uşor de văzut pe ecrane mari.

Acest lucru ar putea să explice de ce scade proporţia deţinută de site-urile de comunicare deschise de pe computere, în timp ce proporţia paginilor din categoria „Alcool, tutun, droguri” este în creştere. Scăderea categoriei jocurilor nu înseamnă că acum copiii se joacă mai puţin pe computer. Ei tind să aleagă câteva site-uri şi să rămână la ele ele, dar pot să petreacă o grămadă de timp jucându-se.”

Raportul indică, de asemenea, că cei mai “comunicativi” copii locuiesc în ţările arabe, unde 89% dintre detecţii au avut legătură cu site-urile de comunicare. Copiii din America de Nord folosesc computerele în acest scop cel mai puţin – doar 28% din cazuri.

Site-urile despre droguri, alcool şi tutun sunt cele mai populare în America de Nord (32%), Oceania (30%) şi Europa de Vest (26%), pe când copiii din ţările arabe nu sunt interesaţi să acceseze aceste site-uri – doar 3% din cazuri. Categoria ”Jocuri pentru calculator” urmăreşte acelaşi model: sunt cel mai populare în America de Nord (20%), Oceania (20%), Europa de Vest (18%), dar foarte puţin populare în ţările arabe (2%).

Este interesant faptul că Orientul Îndepărtat iese în evidenţă prin categoria E-commerce, ajungând la 13% dintre detecţii, în vreme ce media globală este de doar 5%. Copiii din Orientul Îndepărtat folosesc, de asemenea, software şi site-uri pentru adulţi mai mult decât cei din alte regiuni.