Publicarea informaţiilor sau a fotografiilor pe platformele reţelelor de socializare ca Facebook şi Instagram a devenit a doua natură pentru mulţi utilizatori, dar o cercetare realizată de Kaspersky Lab arată cât de multe date personale fac publice utilizatorii pe aceste platforme.

Conform studiului, majoritatea utilizatorilor (93%) distribuie aceste informaţii în mediul digital, 70% publicând fotografii sau filmuleţe cu copiii lor, iar 45% – materiale video şi fotografii „delicate” cu alţii. Aceste obiceiuri sunt şi mai răspândite în rândul tinerelor generaţii. În cazul lor, o bună parte dintre informaţiile personale sunt accesibile persoanelor necunoscute.

Aproape jumătate dintre utilizatorii de internet (44%) îşi fac publice datele, dar odată ce acestea ajung pe domeniul public, scapă de sub controlul posesorilor. Un respondent din cinci (21%) recunoaşte că împărtăşeşte date private cu persoane pe care nu le cunoaşte bine sau chiar cu străini, limitându-şi capacitatea de a controla modul în care acele informaţii sunt folosite. Astfel, utilizatorii se expun furtului de identitate sau riscului unui atac financiar, din cauza publicării unor date financiare şi despre plăţi (37%), a unor scan-uri după paşapoarte, permise de conducere şi alte documente personale (41%) sau a parolelor (30%).

Cercetarea a arătat că oamenii împărtăşesc nu doar date, ci şi dispozitive pe care îşi stochează datele, cu alte persoane. Mai exact, o persoană din 10 a spus unui necunoscut codul PIN de acces la dispozitivul folosit, iar una din cinci (22%) şi-a lăsat dispozitivul neblocat şi nesupravegheat, într-un grup. În plus, aproape un sfert (23%) dintre participanţi au dat dispozitivul altcuiva ca să-l folosească o anumită perioadă.

„Expunerea excesivă a datelor personale este un obicei periculos”, spune Andrei Mochola, Head of Consumer Business la Kaspersky Lab. „Împărtăşirea informaţiilor cu alte persoane nu a fost nicicând mai simplă ca în lumea online din prezent şi, din multe puncte de vedere, de aceea a fost creat Internetul. Dar dacă dezvălui prea uşor informaţii importante altor persoane, pierzi controlul asupra lor, pentru că nu poţi să ştii unde merg acele date şi cum vor fi folosite. Literalmente, utilizatorii îşi pun datele valoroase şi chiar dispozitivele care le păstrează, în mâinile altora.”

Studiul mai arată că tinerii sunt mai tentaţi să arate altor persoane fotografii personale, în ipostaze delicate, cu ei înşişi: 61% dintre cei cu vârste cuprinse între 16-24 de ani recunosc că fac acest lucru, comparativ cu doar 38% dintre persoanele de peste 55 de ani. Acest comportament este valabil şi pentru informaţiile financiare (42% dintre cei cu vârste între 16-24 de ani, versus 27% dintre cei de peste 55 de ani).

„Este complet nerealist să ne aşteptăm ca utilizatorii de internet să nu mai facă schimb de fotografii şi alte informaţii personale, dar le recomandăm să se gândească de două ori înainte de a face publice informaţii în mediul online. De asemenea, îi încurajăm să ia măsuri de siguranţă pentru a-şi proteja datele şi viaţa personală, dacă dispozitivele lor ajung pe mâinile cui nu trebuie”, a încheiat Andrei Mochola.