Producătorii auto japonezi, între care Toyota, privesc dincolo de tendinţele industriei care dezvoltă vehicule autonome şi îşi îndreaptă atenţia către fabricarea de roboţi care să ajute vârstnicii să îşi păstreze mobilitatea, într-o societate cu ritm rapid de îmbătrânire, relatează Reuters.

Schimbarea democrafică din Japonia plasează constructorii auto într-o situaţie unică. Pe lângă problemele asociate reducerii populaţiei, precum deficitul de forţă de muncă şi presiunile asupra fondurilor de pensii, în Japonia are loc şi o scădere a cererii pentru automobile

Toyota, al doilea mare producător auto din lume, a făcut în această săptămână primul pas în comercializarea de roboţi pentru reabilitarea oamenilor, lansând un serviciu de închiriere pentru un sistem de asistenţă a mersului, care ajută pacienţii să înveţe din nou să meargă după ce au suferit accidente cerebrale sau alte afecţiuni.

Sistemul Toyota urmează lansării de către Honda Motor a unor ”picioare robotice”, în 2015, bazat pe o tehnologie dezvoltată pentru robotul dansator ASIMO.

”Dacă este o soluţie prin care putem ajuta vârstincii să îşi păstreze mobilitatea după ce nu mai pot şofa, trebuie să ne uităm dincolo de maşini şi să evoluăm într-un producător de roboţi”, a declarat Toshiyuki Isobe, director general al Centrului pentru Cercetări de Frontieră al Toyota.

El a spus reporterilor că producţia de masă a roboţilor ar fi un pas natural pentru compania care a evoluat dintr-un producător de războaie de ţesut, înfiinţat în 1905, într-un constructor de automobile a cărui misiune este ”fabricarea de produse practice”.

”Fie că sunt roboţi sau maşini, dacă este nevoie să producem roboţi în masă, o vom face cu plăcere”, a spus Isobe.

Japonia îmbătrâneşte mai rapid ca restul lumii, număril persoanelor cu vârste de cel puţin 65 de ani reprezentând 26,7% din populaţie în 2015, faţă de o medie globală de circa 8,5%.

Drept rezultat, cererea pentru serviciile de îngrijire a bătrânilor a crescut, iar scăderea populaţiei active înseamnă că mai puţini adulţi sunt disponibili să aibă grijă de ei.

La nivel mondial, vânzările de roboţi pentru asistenţa bătrânilor şi a persoanelor cu dizabilităţi vor totaliza în jur de 37.500 de unităţi în 2016-2019, urmând să crească substanţial în următorii 20 de ani, potrivit Federaţiei Internaţionale a Roboticii.

În acelaşi timp, vânzările de automobile din Japonia au scăzut cu 8,5% în perioada 2013-2016, pentru că şoferii bătrâni nu mai cumpără maşini, în timp ce tinerii sunt mai puţin interesaţi să fie proprietari de vehicule.

La majoritare producătorilor auto importanţi, Toyota concurează intens pentru dezvoltarea de vehicule autonome, alocând 1 miliard de dolari unui centru de robotică şi inteligenţă artificială.

Isobe a recunoscut că Toyota a avut nevoie de mai mult timp să dezvolte roboţi decât automobile autonome, pentru că aceştia au scos compania din zona sa de confort. În consecinţă, Toyota a avut nevoie de 10 ani să aducă pe piaţă un sistem pentru mersul asistat.