Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a adoptat, joi, decizia privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerile locale parţiale din 11 iunie, fără modificări la proiectul care s-a aflat în dezbatere publică.

"Nu a fost nicio modificare. Este aceeaşi decizie din decembrie, doar cu data schimbată”, a spus Dorina Rusu, pentru Agenţia de presă News.ro.

Potrivit Dorinei Rusu, decizia a fost votată în unanimitate de cei opt membri CNA care au fost prezenţi la sedintă: Florin Gabrea, Orsolya Borsos, Viorel Buda, Monica Gubernat, Gabriel Tufeanu, Dorina Rusu, Răsvan Popescu şi Radu Cristea. Şedinţa s-a desfăşurat în absenţa Laurei Georgescu, preşedinta CNA, şi a membrilor Valentin Jucan şi Radu Herjeu.

Decizia va intra în vigoare imediat ce va fi publicată în Monitorul Oficial, urmând să fie publicată şi pe site-ul CNA.

Proiectul de decizie a fost în dezbatere în perioada 4 mai - 11 mai, documentul putând fi consultat pe site-ul CNA.

Reflectarea campaniei electorale în audiovizual începe în 27 mai şi se încheie în ziua de 10 iunie, la ora 07.00.

Documentul arată că posturile de radio şi de televiziune private, inclusiv de televiziune prin cablu, au obligaţia să comunice CNA, printr-o adresă, implicarea lor în campanie, lista emisiunilor electorale pe care le vor realiza, precum şi intervalele de timp de difuzare a respectivelor emisiuni, până cel mai târziu pe 22 mai.

Candidaţii şi reprezentanţii partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale şi ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, precum şi candidaţii independenţi, denumiţi în continuare competitori electorali, au acces gratuit la posturile de radio şi de televiziune, publice şi private, în condiţiile art. 66 - 68 din Legea nr. 115/2015.

Potrivit deciziei, radiodifuzorii publici şi privaţi sunt obligaţi să asigure desfăşurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate şi corecte pentru toţi competitorii electorali. Toţi candidaţii trebuie să aibă posibilitatea de a se face cunoscuţi electoratului şi să beneficieze de un tratament obiectiv şi echidistant, iar activităţile lor de campanie trebuie să fie prezentate cu echilibru.

Pentru reflectarea campaniei electorale, radiodifuzorii pot realiza şi difuza numai emisiuni informative, emisiuni electorale şi emisiuni de dezbatere electorală.

În emisiunile informative pot fi difuzate informaţii privind sistemul electoral, tehnica votării şi activităţile de campanie ale candidaţilor. În acest scop, durata programată a emisiunii informative poate fi mărită cu cel mult 15 minute. Emisiunile informative electorale pot fi difuzate în zilele de luni până duminică.

În emisiunile electorale, care pot fi difuzate de luni până vineri, competitorii îşi pot prezenta programele politice şi activităţile de campanie electorală. În situaţia transmiterii în direct a unor activităţi de campanie, durata acestor transmisii trebuie să se încadreze în timpul de antenă acordat fiecărui competitor electoral potrivit prevederilor art. 68 din Legea nr. 115/2015. Aceste emisiuni trebuie să fie identificate ca atare la începutul emisiunii, în cazul posturilor de radio, şi, respectiv, trebuie să fie semnalate prin marcajul ”emisiune electorală”, afişat în mod vizibil pe toată durata difuzării, în cazul posturilor de televiziune.

În emisiunile de dezbatere electorală, radiodifuzorii pun în discuţie programele electorale şi temele de interes public legate de campania electorală, cu participarea a cel puţin doi candidaţi sau reprezentanţii lor. În cazul neparticipării unui candidat sau al unui reprezentant al acestuia, acest fapt trebuie să fie menţionat.

Aceste emisiuni pot fi difuzate în zilele de luni până duminică şi trebuie să fie identificate ca atare la începutul emisiunii, în cazul posturilor de radio, şi, respectiv, să fie semnalate prin marcajul ”emisiune de dezbatere electorală”, afişat în mod vizibil pe toată durata difuzării, în cazul posturilor de televiziune.

Decizia mai arată, la articolul 13, că începând cu 24 de ore înainte de startul votării şi până la încheierea acesteia, sunt interzise: prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete făcute pe stradă, difuzarea de spoturi de publicitate electorală, invitarea sau prezentarea candidaţilor şi/sau a reprezentanţilor competitorilor electorali în emisiunile şi programele posturilor de radio şi de televiziune, inclusiv de televiziune prin cablu, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 76 alin. (4) din Legea nr. 115/2015, comentarii privind desfăşurarea campaniei, precum şi cele privind candidaţii şi competitorii electorali.

În ziua votării sunt interzise: prezentarea de sondaje realizate la ieşirea de la urne, înainte de încheierea votării, comentarii referitoare la competitorii electorali, înainte de încheierea votării, precum şi îndemnuri de a vota sau de a nu vota un candidat ori candidaturile depuse de competitorii electorali.