Direcţia Naţională Anticorupţie (DNA) a anunţat luni punerea în mişcare a acţiunii penale şi instituirea controlului judiciar pe 60 de zile pentru un număr de şase inculpaţi, potrivit comunicatului instituţiei

Procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie – Secţia de combatere a infracţiunilor asimilate infracţiunilor de corupţie au dispus punerea în mişcare a acţiunii penale şi măsura controlului judiciar pentru 60 de zile cu începere din data de 10 aprilie 2017, faţă de următorii inculpaţi care, la data faptelor, deţineau funcţiile menţionate mai jos:

STĂNESCU ION ADRIAN, consilier asistent la Direcţia generală pentru politici şi programe în domeniul societăţii informaţionale din cadrul Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale (MCSI),

SĂVULESCU ANDREI, director general la Direcţia generală pentru politici şi programe în domeniul societăţii informaţionale din cadrul MCSI, 

ambii pentru infracţiunea de abuz în serviciu cu obţinere de foloase necuvenite pentru sine sau pentru altul

FLORICĂ CLAUDIU IONUŢ şi PESCARIU DINU MIHAIL, reprezentanţi în fapt/drept ai D.Con-Net AG, pentru instigare la infracţiunea de abuz în serviciu cu obţinere de foloase necuvenite pentru sine sau pentru altul

TATOMIR CĂLIN, director general Microsoft România SRL, pentru complicitate la infracţiunea de abuz în serviciu cu obţinere de foloase necuvenite pentru sine sau pentru altul

De asemenea, în conformitate cu prevederile legale şi constituţionale, procurorul şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie a transmis procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie cererea şi referatul în vederea sesizării Preşedintelui României, pentru solicitarea avizului necesar urmăririi penale faţă de

SANDU GABRIEL, care la data faptelor a deţinut funcţia de ministru al Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale, pentru infracţiunea de abuz în serviciu cu obţinere de foloase necuvenite pentru sine sau pentru altul.

Din ordonanţa întocmită de procurori au rezultat date şi probe ce conturează următoarea stare de fapt:

În luna aprilie a anului 2009 expira contractul comercial de închiriere licenţe Microsoft nr.0115RO/15.04.2004.

În aceste condiţii, Sandu Gabriel, în calitate de ministru al Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale, a optat pentru varianta încheierii unui nou contract de închiriere software, fapt care nu se putea realiza decât prin organizarea unei licitaţii publice în condiţiile OUG 34/2006 privind achiziţiile publice.

În acest context, inculpaţii Pescariu Dinu Mihail şi Florică Claudiu Ionuţ, în calitate de reprezentanţi în fapt/drept ai societăţii D.CON.NET AG, pentru a fi favorizaţi în câştigarea licitaţiei publice, prin intermediul unui om de afaceri, au luat legătura cu ministrul de la acea vreme Sandu Gabriel căruia i-au şi plătit în acest scop suma de 2.196.035 euro (pentru aceste fapte, prin Sentinţa nr.258/24.03.2016 pronunţată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie-Secţia Penală, în dosarul nr.1191/1/2015, au fost condamnaţi Cocoş Dorin şi Sandu Gabriel pentru trafic de influenţă).

În urma înţelegerii avute de Pescariu Dinu Mihail şi Florică Claudiu Ionuţ cu ministrul Sandu Gabriel, acesta din urmă a aprobat documentaţia de atribuire aferentă procedurii de licitaţie deschisă, iniţiată pentru „Achiziţionarea dreptului de utilizare de produse software prin închiriere cu opţiune de cumpărare". Documentaţia care a stat la baza licitaţiei (referat de necesitate şi caiet de sarcini) conţinea condiţii restrictive nejustificate de participare la licitaţia organizată de către MCSI, fiind favorizată în acest mod D.Con-Net AG, în calitate de lider al unei asocieri din pare făcea parte şi firma Dim Soft SRL.

Astfel, s-au impus condiţii conform cărora participante la licitaţie puteau să fie doar firme care avuseseră încheiate contracte de un anumit tip şi peste o anumită valoare şi care să fi fost executate în România, în ultimii trei ani. Condiţiile respective erau îndeplinite de o singură societate din lume, respectiv Dim Soft SRL.

În vederea stabilirii condiţiilor restrictive de participare la licitaţie prin care să fie favorizată asocierea D.Con-Net AG din care făcea parte firma Dim Soft SRL, Florică Claudiu Ionuţ a avut mai multe întâlniri cu Sandu Gabriel pentru a-i transmite acele condiţii restrictive care să fie inserate în caietul de sarcini. Documentaţia de atribuire aferentă procedurii de licitaţie deschisă a fost întocmită şi avizată de către funcţionarii din cadrul MCSI, şi anume Stănescu Ion Adrian şi Săvulescu Andrei.

Concret, la elaborarea, avizarea şi aprobarea documentaţiei de atribuire a contractului finanţat din bani publici, inculpaţii Stănescu Ion Adrian, Săvulescu Andrei şi numitul Sandu Gabriel au încălcat dispoziţii din OUG nr.34/2006 (actual din Legea nr.98/2016 privind achiziţiile publice), precum şi dispoziţii din OG nr.119/1999, privind controlul intern şi controlul financiar preventiv.

În favorizarea D.Con-Net AG în câştigarea licitaţiei, s-a implicat şi Tatomir Călin, directorul general Microsoft România la acel moment, prin cooptarea firmei SC DIM SOFT SRL în cadrul asociaţiei de firme care urma să participe şi să câştige licitaţia publică. Acesta a contribuit şi la stabilirea acelor condiţii restrictive pe care să le îndeplinească doar firma cooptată de el în cadrul asocierii.

Sprijinul acordat de către Tatomir Călin D.Con-Net AG, în calitate de lider al asocierii, a rezultat şi din faptul că acesta a refuzat să transmită către un alt potenţial participant la licitaţie, o scrisoare de confirmare din partea producătorului privind acordul acestuia pentru livrarea orelor de consultanţă şi suport (aceasta fiind una dintre cerinţele restrictive impuse în documentaţia de atribuire).

În urma câştigării licitaţiei publice, a fost încheiat contractul de furnizare de produse nr.35/09.09.2009 dintre MCSI şi consorţiul D-Con.Net AG, în calitate de lider al asocierii. Din asociere făcea parte şi Dim Soft SRL. Valoarea totală a contractului reprezentând suma ce trebuia plătită de minister era de 90.182.344,76 euro.

Plăţile au fost efectuate conform graficului convenit prin contract. 

Furnizorul de licenţe a facturat către SC DIM SOFT SRL, membră a asocierii care a câştigat licitaţia, doar 38.786.000 euro, reprezentând preţul licenţelor cu discount, reducere aplicată în considerarea Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale. Liderul asocierii, D.Con-Net AG, a refacturat însă către Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale suma de 90.182.344,76 euro.

Prejudiciul reţinut este în sumă de 51.396.344,76 euro şi reprezintă diferenţa dintre suma plătită de Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale (90.182.344,76 euro) şi suma care a fost facturată de către furnizorul de licenţe către SC DIM SOFT SRL (38.786.000 euro). Totodată, a fost creat un folos necuvenit în favoarea D.Con-Net AG.

Persoanele care ar fi contribuit la producerea acestui prejudiciu sunt Stănescu Ion Adrian, Săvulescu Andrei, Sandu Gabriel, Florică Claudiu Ionuţ, Pescariu Dinu Mihail şi Tatomir Călin.

Inculpaţilor Stănescu Ion Adrian, Săvulescu Andrei, Florică Claudiu Ionuţ, Pescariu Dinu Mihail şi Tatomir Călin li s-au adus la cunoştinţă calitatea procesuală şi acuzaţiile, în conformitate cu prevederile art. 309 Cod de procedură penală.

Pe timpul cât se află sub control judiciar, inculpaţii trebuie să respecte următoarele obligaţii: 

- să se prezinte la organul de urmărire penală, la judecătorul de cameră preliminară sau la instanţa de judecată ori de câte ori sunt chemaţi; 

- să informeze de îndată organul judiciar care a dispus măsura cu privire la schimbarea locuinţei; 

- să se prezinte la organul de poliţie desemnat cu supravegherea lor, conform programului de supraveghere întocmit de organul de poliţie sau ori de câte ori sunt chemaţi.

- să nu depăşească teritoriul României, decât cu încuviinţarea prealabilă a organului de urmărire penală competent; 

- să nu se apropie de persoanele menţionate în ordonanţa de dispunere a controlului judiciar şi să nu comunice cu aceştia direct sau indirect, pe nici o cale; 

- să nu deţină, să nu folosească şi să nu poarte arme. 

Inculpaţilor li se atrage atenţia că, în caz de încălcare cu rea-credinţă a obligaţiilor care îi revin, măsura controlului judiciar se poate înlocui cu măsura arestului la domiciliu sau cu măsura arestării preventive.

Facem precizarea că punerea în mişcare a acţiunii penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate, în nici o situaţie, să înfrângă principiul prezumţiei de nevinovăţie.