Obişnuitul drum la supermarket se poate dovedi de multe ori o adevărată cursă pentru înţelegerea etichetelor de pe diferite produse. Vrăjiţi de promoţii cu cel mai bun preţ, „natural“, „bio“, „delicios“ ori câte şi mai câte, este foarte posibil să ignorăm, de fapt, cea mai importantă etapă: identificarea şi descifrarea tuturor codurilor de pe ambalajele produselor pe care le punem în coş.

Eticheta este specifică în funcţie de tipul alimentului şi este obligatorie conform legilor în vigoare. Trebuie să cuprindă lista ingredientelor, a aditivilor şi aromelor, în funcţie de ponderea utilizării lor în produs şi în ordine descrescătoare, precum şi valorile nutriţionale la 100 g (valoare energetică, grăsimi, proteine, carbohidraţi). Informaţia corectă asupra conţinutului unui produs ce urmează a fi consumat este un amănunt important pentru persoanele cu anumite probleme de sănătate (diabet, hipertensiune, obezitate). Pentru a face alegerile potrivite când vine vorba de alimente, trebuie să cunoaştem semnificaţiile tuturor informaţiilor care apar pe etichetele produselor pe care le cumpărăm. Nu e treabă simplă şi cere şi timp, dar este foarte important pentru sănătate. Nu trebuie să fim atenţi numai la termenul de expirare şi la E-uri, ci şi la tipul şi cantitatea de grăsimi conţinute, precum şi la existenţa unor ingrediente cu potenţial alergen sau a unora provenite din organisme modificate genetic.

Atenţie la aditivi!

Potrivit reglementărilor legale aflate în vigoare, şi ingredientele conţinute, dar şi aditivii (conservanţi, coloranţi, îndulcitori, acidifianţi, emulgatori, antioxidanţi, stabilizatori, stimulatori de arome) trebuie să fie menţionaţi pe etichetă în ordinea descrescătoare a cantităţii lor. Aditivii pot fi scrişi ca E-uri sau ca denumire chimică. Dar nu toţi aditivii sunt nocivi! Există coloranţi naturali, precum cei obţinuţi din sfeclă roşie, dar şi aditivi cu acţiune inofensivă, cum este acidul ascorbic.

În cazul în care suferim de diabet sau hipertensiune sau avem colesterolul mărit, atenţia acordată etichetelor trebuie să fie de două ori mai mare.

Astfel, trebuie să fim atenţi la tipul de grăsimi, numărul caloriilor, valoarea colesterolului, cantitatea de sodiu, fibre, zaharuri, proteine, vitamine sau de minerale înscrise pe etichetă. În general, este specificat conţinutul de nutrienţi raportat la 100 g de produs sau la porţie. Pentru anumite produse, sunt importante menţiuni, precum procentul de grăsime (lactate).

Valabilitatea, în termen

Este esenţială citirea datei la care expiră produsul alimentar. Refuză să cumperi alimente care nu au înscris termenul de expirare şi pe cele depozitate în condiţii inadecvate, care grăbesc procesul de alterare. Este bine să fim atenţi şi la unele indicii care arată că produsul alimentar poate fi alterat. Astfel, de exemplu, la unele iaurturi, folia protectoare poate fi dezlipită sau umflată.

Toate produsele din magazine trebuie să specifice pe etichete informaţii referitoare la posbilii alergeni care ar putea să-i afecteze pe cei care suferă de intoleranţă la gluten sau la lactoză.

Menţiunile pot fi legate şi de substanţe precum soia, grâul, nucile sau susanul. De asemenea, e bine să ne informăm şi în legătură cu condiţiile de păstrare, de fabricaţie şi de tratare chimică (dacă este cazul).

Coduri pentru legume şi fructe

Etichetele sau stickerele aflate pe fructe sau legume conţin, pe lângă un logo, şi un cod digital. Codurile formate din patru cifre care încep cu numerele 3 sau 4 atrag atenţia că fructul sau leguma a fost produsă prin tehnici agronomice moderne, folosindu-se cantităţi mari de fertilizatori şi pesticide. Dacă aceste coduri sunt formate din cinci cifre care încep cu numărul 8, înseamnă că produsul a fost modificat genetic. Dacă întâlnim un cod format din cinci cifre care încep cu 9, înseamnă că fructele sau legumele sunt organice şi au fost cultivate prin metode clasice ale fermierilor, fără substanţe chimice. Fructele şi legumele fără cod sau fără niciun fel de sticker ar trebui evitate, pentru că, neexistând niciun fel de informaţii, produsele ar putea fi un pericol pentru consumatori.