Ministrul Apărării a anunţat acest deziderat, dar a evitat să anunţe vreun termen pentru achiziţia de avioane de nouă generaţie, deoarece nu se ştie când îşi va permite România să cumpere F-35. În următorii ani, noul avion ar urma să se ieftinească destul de mult şi va deveni accesibil pentru ţările membre NATO cu mai puţini bani la dispoziţie. Însă problema cu F-35 este că are şi costuri foarte mari de funcţionare.

Prin achiziţia avioanelor americane F-16 la mâna a doua, România devine eligibilă pentru achiziţia de avioane F-35, a anunţat ministrul Apărării, Mihnea Motoc. Dar, deocamată nu se ştie de unde ar face ţara noastră rost de bani aparatele de zbor de nouă generaţie. Cert este că cele 12 avioane F-16 cumpărate de din Portugalia nu sunt de ajuns. România ar avea nevoie de încă 24 de aparate de zbor multirol pentru a putea să îşi apere spaţiul aerian fără ajutorul altor state NATO. Însă varianta luată în calcul deocamdată este ca viitoarele escadrile să fie formate tot din avioane F-16 cumpărate la mâna a doua.

Un avion F-35 costă în momentul de faţă 97 de milioane de euro, iar o escadrilă ar costa peste 1,1 miliarde de euro. Adică aproape dublu faţă de cele 628 de milioane de euro plătite de România pentru cele 12 avioane F-16, bani în care au intrat şi armele, muniţia şi un radar de coordonare.

Totuşi, Lockheed Martin, compania americană care are în portofoliu ambele modele de avioane, spune că F-35 se va ieftini în următorii ani, deoarece comenzile din partea statelor membre NATO vor reduce costurile de producţie.

Până în 2019, un avion F35 ar putea să coste doar 76 de milioane de euro, ceea ce ar face ca preţul unei escadrile de 12 aparate de zbor să fie de 912 milioane de euro. Şi, odată intrate în dotarea aviaţiei militare române, noile avioane vor putea fi operate chiar şi 50 de ani.

Chiar şi aşa României tot îi va fi greu să achiziţioneze aparate F-35 în condiţiile în care ţara noastră are nevoie de cinci ani ca să achite primele 12 avioane F-16.

În plus, costurile de operare ale avioanelor de nouă generaţie ar putea fi împovărătoare pentru bugetul de apărare al ţării noastre. Calculele realizate de publicaţia Popular Mechanics arată că un avion F-35 care zboară 120 de ore pe an are costuri anuale de operare de 4 milioane şi jumătate de euro pe an. Ceea ce înseamnă că, pentru o escadrilă, numai patrularea spaţiului aerian şi exerciţiile ar costa 54 de milioane de euro pe an.

F-35 este un avion care a înghiţit deja foarte mulţi bani. Programul său de dezvoltare a costat până acum 400 de miliarde de dolari, adică peste 350 de miliarde de euro.

Digi 24