Cele două fregate de tip T22R ale Forţelor Navale româneşti vor fi modernizate în cadrul unui contract în care compania de stat Romtehnica alocă un miliard de lei cu tot cu TVA (peste 220 de milioane de euro), conform unui anunţ publicat miercuri în sistemul de achiziţii publice. Aceasta reprezintă a doua etapă de modernizare a acestor nave care au fost achiziţionate la mâna a doua, în guvernarea Adrian Năstase, de la britanicii de la BAE Systems. Măsura vine în contextul în care există discuţii privind înfiinţarea unei flote permanente în Marea Neagră a statelor riverane din NATO.

Compania Romtehnica a lansat procedura de achiziţie a serviciilor de modernizare pentru cele două fregate de tip T22R ale Forţelor Navale româneşti, punând la bătaie un contract estimat la 1 miliard de lei cu tot cu TVA (peste 220 de milioane de euro), în cadrul unei proceduri de achiziţie publică care se va desfăşura sub forma unei licitaţii restrânse, cu minimum trei şi maximum şapte participanţi.

„Prin acest contract, fregatele ”Regele Ferdinand” şi ”Regina Maria” vor fi dotate cu sisteme de rachete antiaeriene, de rachete antinavă şi sisteme de tunuri şi/sau rachete pentru apărare contra rachetelor antinavă, dar şi cu senzori cu performanţe superioare (radare, electronooptici şi sonar tractat). Acestea vor fi integrate într-un Sistem de Conducere a Luptei computerizat, modern, care va permite îndeplinirea întregii game de misiuni specifice fregatelor”, a anunţat Ministerul Apărării Naţionale, într-un comunicat de presă.

Modernizarea celor două fregate se va realiza la Constanţa, iar durata contractului este estimată la 43 de luni.

Cele două fregate au fost achiziţionate de România în 2003, la mâna a doua, de la firma BAE Systems din Marea Britanie. Fabricate în anii '80, navele au fost achiziţionate cu 116 milioane de de lire sterline, în mandatul de ministru al Apărării al lui Ioan Mircea Paşcu.

Doi britanici, Barry George şi soţia sa româncă Georgiana, care deţineau o firmă la Bucureşti, au fost anchetaţi în Marea Britanie pentru că ar fi primit un comision de 10 milioane de euro de la BAE Systems, o parte din bani ajungând şi la alte persoane. Barry George a reprezentat firma britanică de armament în România.

Britanicii au închis însă ancheta, ceea ce a dus şi la închiderea în 2009 a dosarului DNA instrumentat la Bucureşti în aceeaşi cauză, fără ca anchetatorii să afle unde au ajuns banii din comision.

Cele două fregate au participat la mai multe operaţiuni ale NATO şi ale Uniunii Europene, printre ele numărându-se acţiuni împotriva piraţilor din Golful Aden sau împotriva terorismului, în Marea Mediterană.

Planul României pentru Marea Neagră. Ce recomandări au SUA pentru a contracara Rusia

Modernizarea celor două fregate face parte din planul de acţiuni al MApN anunţat de ministrul Mihnea Motoc pe 2016 şi a fost aprobată de CSAT.

La începutul anului, Mihnea Motoc enumera printre priorităţile ministerului său şi demararea procedurilor pentru înfiinţarea unei flote navale permanente în Marea Neagră, după modelul grupărilor navale mobile ale NATO.

La sfârşitul lunii februarie, ambasadorul SUA la Bucureşti, Hans Klemm, arăta că Rusia investeşte masiv în dezvoltarea capabilităţilor sale militare de la Marea Neagră şi va domina militar această regiune până în 2020, în ciuda eforturilor actuale ale SUA şi ale NATO de a menţine permanent în Marea Neagră o forţă navală rotaţională.

În acest context, oficialul american a considerat că greul pentru contracararea acestei ameninţări va sta pe umerii României, Bulgariei şi Turciei, cele trei aliate NATO de la Marea Neagră, care vor trebui să îşi întărească capabilităţile navale. Prezenţa americană în zonă „nu va atinge un nivel care să poata rivaliza cu prezenţa navală rusă”, în ciuda eforturilor anunţate de SUA pentru 2017, legate de cvadruplarea bugetului pentru Iniţiativa Europeană de Reasigurare, mai explica Hans Klemm.

Accesul navelor de război în Marea Neagră este extrem de strict, fiind guvernat de Convenţia de la Montreux, prin care Turcia, care controlează accesul în această mare prin strâmtorile Bosfor şi Dardanele, nu permite unor nave militare care aparţin altor state decât cele riverane Mării Negre să staţioneze aici mai mult de 21 de zile. De aceea, forţele navale americane care vin în Marea Neagră folosesc sistemul rotaţiei, nestaţionând aici mai mult de 21 de zile.

„Vom continua rotaţia navelor militare americane în Marea Neagră, dar acestea nu vor atinge un nivel care să poata rivaliza cu prezenţa navală rusă în Marea Neagră. În timp ce vom continua să furnizăm capacităţi credibile de descurajare celor trei aliaţi NATO de la Marea Neagră, va depinde de aceste naţiuni să conlucreze şi mai strâns pentru a întări securitatea lor comună, mai ales în domeniul capacităţilor navale. Există multe lucruri pe care aceste trei state le pot face şi ar trebui să le facă pentru a întări capacităţile militare ale NATO în Marea Neagră şi în regiunea Mării Negre. Primul pas ar fi să aibă întâlniri frecvente la nivel înalt şi la nivel de lucru pentru a discuta contextul de securitate, capacităţile lor şi cum pot lucra împreună. Statele Unite sunt bucuroase să joace un rol de sprijin în această privinţă”, spunea Hans Klemm.