Un angajat al unui hipermarket din Constanţa a dezvăluit cotidianului „Adevărul“ paşii ilegali pe care sunt nevoiţi să-i parcurgă angajaţii din sectorul carmangerie cu produsele care nu s-au vândut în perioada de valabilitate.

Disperaţi după profit, marii agenţi economici fac comenzi mari la carne şi la produsele din carne, mai ales în perioada Sărbătorilor. Numai că nu toată carnea se vinde. Dar ce se întâmplă cu produsele care expiră? Normal, ele trebuie depozitate în locuri special amenajate în fiecare mare centru economic şi, apoi, duse la neutralizare, adică să fie distruse în spaţii speciale. Însă, în unele centre comerciale, practica este cu totul alta.

Un angajat al unui mare magazin din Constanţa a dezvăluit cotidianului „Adevărul“, sub protecţia anonimatului, ce sunt obligaţi să facă cei care lucrează la sectorul de carne cu produsele expirate. Evident, nu au ordine scrise, spune sursa noastră, însă cine nu se conformează „legilor nescrise” de la serviciu este dat afară sub diverse motive: că nu vorbeşte frumos cu clienţii, că nu are randament sau că este indisciplinat.

Dar să vedem care este drumul produselor din carne din momentul în care intră pe poarta magazinului până când ajung pe mesele noastre sau la staţia de distrugere. În ceea ce priveşte carnea de porc şi de vită, în carmangeriile din marile magazine ea ajunge sub formă de carcasă. Produsele au termen de valabilitate de şapte zile. Angajaţii carmangeriei tranşează carnea şi din ea scot pulpa, spata şi o feliază. Frumos ambalate, aceste produse ajung în vitrină. Aici, produsele primesc termen de valabilitate de trei zile. Altfel, îşi schimbă culoarea, dacă sunt expuse mai mult timp în vitrine, acolo unde nici temperatura nu este foarte scăzută. Evident, nu toată marfa se vinde şi, în cea de-a treia zi, normal ar fi ca produsele din carne rămase în galantare să se arunce.

În loc să fie trimisă la incinerare, carnea se retrage din vitrină în dimineaţa expirării şi ajunge din nou în sala de tranşare unde se elimină de pe fiecare bucată partea stricată, cea care îşi pierde cel mai repede culoarea de marfă proaspătă. Apoi, carnea se taie sub formă de cubuleţe şi se scoate din nou la vânzare reambalată şi prezentată în aceleaşi galantare. Produsul deja expirat primeşte, evident, un nou termen de valabilitate, mai exact alte trei zile.

Dacă nici cubuleţele din carne aşa-zis proaspete nu se vând în totalitate, marfa rămasă se întoarce din nou în carmangerie, adică tot în hipermarket, dar departe de ochii clienţilor, şi se condimentează, apoi se reîntoarce în vitrină. De data aceasta, noile cubuleţe contimentate au termenul de valabilitate mai mare: patru zile. Carnea ar fi trebuit, însă, aruncată demult, pentru că ea începea să miroase, iar condimentele nu fac altceva decât să ascundă gustul şi mirosul neconforme.

Sunt situaţii când nici cubuleţele din carne condimentată nu se vând. Dar nici acum nu se aruncă. Se retrage de la vânzare şi se spală cu apă rece. După ce se scurge bine apa de pe carne, ea se toacă şi ajunge în mici sau în carne tocată vândute clienţilor. Termenul de valabilitate al unui astfel de produs este de şase zile.

Dacă nici aşa marele magazin nu scapă de ea, marfa ajunge la sectorul gastronomie al hipermarketului, unde cu carnea tocată se prepară musaca, chiftele, sarmale. Practic, în acest moment, carnea a expirat deja de 13 zile. În cazul produselor din carne al căror ambalaj se deteriorează pe timpul cât stau în vitrină, acestora li se schimbă folia, tot departe de ochii cumpărătorilor, iar alimentul capătă un nou termen de valabilitate, care începe să curgă de la momentul în care este pentru a doua oară foliat.
 

În ceea ce priveşte batoanele de salam, de şuncă presată, care se feliază, există o metodă neortodoxă care se foloseşte pentru a nu se elimina folia care se înnegreşte peste noapte. Astfel, batonul se freacă pe gheaţă şi culoarea iniţială a produsului „reînvie”.

Sursa „Adevărul” a mai explicat că, tot în marile centre comerciale, mai există o altă practică pentru a păcăli clienţii. În privinţa produselor afumate care capătă o mâzgă la exterior de atâta stat în vitrină: se spală cu apă şi se pulverizează peste ele stropi de ulei.

SURSA. Adevarul.ro

 



 

 

Sunt situaţii când nici cubuleţele din carne condimentată nu se vând. Dar nici acum nu se aruncă. Se retrage de la vânzare şi se spală cu apă rece. După ce se scurge bine apa de pe carne, ea se toacă şi ajunge în mici sau în carne tocată vândute clienţilor. Termenul de valabilitate al unui astfel de produs este de şase zile. Dacă nici aşa marele magazin nu scapă de ea, marfa ajunge la sectorul gastronomie al hipermarketului, unde cu carnea tocată se prepară musaca, chiftele, sarmale. Practic, în acest moment, carnea a expirat deja de 13 zile. În cazul produselor din carne al căror ambalaj se deteriorează pe timpul cât stau în vitrină, acestora li se schimbă folia, tot departe de ochii cumpărătorilor, iar alimentul capătă un nou termen de valabilitate, care începe să curgă de la momentul în care este pentru a doua oară foliat.