Reacţiile oficialilor şi ale întreprinzătorilor direct interesaţi, precum şi ale societăţii civile cu privire la sancţiunile aspre propuse în proiectul de schimbare a Codului Rutier, aflat în dezbatere în aceste zile pe site-ul Ministerului Afacerilor Interne, i-au făcut pe guvernanţi şi pe cei de la Poliţia Rutieră să dea un pas înapoi şi să-şi regândească propunerile.

 Astfel, directorul adjunct al Direcţiei Rutieră din IGPR, Costin Tătuc, a afirmat că sunt luate în calcul „mai multe variante”, mai ales în privinţa abaterilor pentru care au fost anunţate iniţial sancţiuni dure, precum conducerea sub influenţa alcoolului, depăşirea limitelor de viteză cu peste 60 km/oră şi trecerea la nivel cu calea ferată.

La rândul său, ministrul de Interne, Radu Stroe, a recunoscut că unele dintre modificările propuse pentru Codul Rutier, cum ar fi suspendarea permisului pe patru ani sau amenzi de zeci de mii de lei, nu pot fi puse în practică. Totuşi, el a anunţat că şoferii vor fi sancţionaţi pe viitor mult mai aspru decât până acum.

„Amenzile vehiculate sunt, într-adevăr, prea mari, iar anumite fapte, care nu pot fi probate în faţa instanţei, sunt greu de sancţionat prin lege. Prin urmare, ne vom revizui punctul de vedere, dar anumite fapte vor fi aspru sancţionabile. Dar proiectul va suferi modificări”, a spus ministrul de Interne.

Printre modificările importante aduse de acest proiect al noului Cod Rutier se numără amenzi şi de 16.000 de lei, corespunzător cu 200 de puncte-amendă, suspendarea permisului auto până la patru ani, în cazuri precum conducerea în stare de ebrietate sau suspendarea permisului auto până la plata amenzii de către contravenient.

O altă modificare importantă prevede creşterea perioadei de suspendare a dreptului de a conduce pentru cei care produc accidente grave, soldate cu morţi şi răniţi.

Noul Cod Rutier nu iartă nici şcolile de şoferi, care sunt în pericol să se desfiinţeze, dacă nu vor obţine o promovare a cursanţilor la obţinerea permisului auto de peste 50%.

„Şcolile de şoferi nu au nici o vină în comportamentul conducătorilor auto care au obţinut permisul. Noi ne facem treaba, dar sunt mulţi factori care trebuie luaţi în calcul, începând cu infrastructura şi continuând cu modul cum sunt organizate de Poliţie examinările pentru obţinerea carnetului de şofer, când randamentul cursanţilor este scăzut după ce aşteaptă ore bune, în stres, să fie examinaţi în trafic. Pe de altă parte, în nici o ţară din UE nu sunt prevăzute asemenea măsuri drastice. Sunt de acord că sunt necesare mai multe acţiuni de disciplinare în trafic, însă, cine garantează că agenţii de circulaţie care aplică legea vor lua cele mai corecte decizii?! Efectele acestui proiect nu vor fi vizibile, în afară de faptul că vor mai scoate din trafic câţiva şoferi. Regulile tot vor fi încălcate de unii”, este părerea  administratorului unei şcoli de şoferi.

La rândul său, patronul unei firme de taximetrie din Câmpina susţine că prevederile noului Cod Rutier sunt „exagerate” şi că vor avea ca efect doar creşterea evaziunii fiscale, „deoarece la amenzi mari, şoferii se vor înghesui să scape de contravenţii... pe alte căi. Nu trebuie uitat faptul că agenţii noştri de circulaţie stau la vânătoare de contravenienţi şi nu fac nici o acţiune de prevenţie şi conştientizare”.  Aceeaşi opinie a avut-o şi un taximetrist independent, care a apreciat că nu poţi pedepsi o depăşire a limitei legale de viteză cu milioane de lei vechi, iar neplata într-un anumit termen să atragă după sine suspendarea permisului de conducere.