Jurnaliştii de la Digi 24 au realizat un material din care reiese clar cât de tare apasă povara taxelor pe fiecare dintre români. Imaginaţi-vă! Un litru pe benzină fără taxele aplicate de stat costă mai puţin decât o sticlă cu apă plată. Chiar şi acum, când benzina s-a mai ieftinit. Costă puţin peste 5 lei, dar în condiţiile în care preţul barilului de petrol a scăzut cu nu mai puţin de 50 la sută în ultimele şase luni!

Nu mai punem la socoteală faptul că în România se şi extrage, se şi prelucrează petrol!

Aşadar, fără povara sufocantă a statului, benzina ar costa doar 2 lei şi 20 de bani, pe litru, spun jurnaliştii de la Digi 24. Asta înseamnă că taxele reprezintă aproape 60% din preţul final.

În acest moment, ponderea taxelor în preţul final al carburanţilor este cea mai mare din ultimii şase ani. Astfel, degeaba preţul petrolului a scăzut pe plan internaţional la mai puţin de 60 de dolari pe baril. Accizele introduse de guvernanţi fac aproape imposibilă ieftinirea benzinei şi motorinei sub 5 lei pe litru.

Preţul benzinei fără taxe este mai mic decât în 2011, însă de atunci Guvernul a majorat la fiecare început de an valoarea accizei aplicată combustibililor, iar anul trecut a introdus şi o suprataxă de 7 eurocenţi. Înainte de fiecare scumpire, în faţa benzinăriilor s-au format cozi. Aşa a fost şi când preţul carburanţilor a ajuns la 6 lei pe litru.

După zeci de scumpiri anuale, în iunie 2014, carburanţii au atins cea mai mare valoare din istoria României. În România, cel mai scump sortiment de carburant a depăşit valoarea de 7 lei pe litru.

Statul şi-a propus să încaseze 490 milioane de euro din supraacciza de 7 eurocenti introdusă în aprilie, iar de anul acesta, suma să ajungă la jumătate de miliard de euro.

Cu aceşti bani, fostul ministru al Transporturilor, Dan Şova, promitea să finanţeze construcţia a aproape 700 de kilometri de autostradă.  Desigur, banii încasaţi au fost mai puţini decât înainte de introducerea taxei.