Feriboturile Mangalia şi Eforie sunt singurele vapoare care se mai află sub pavilion românesc. E un fel de a spune, pentru că ambele stau de şase ani în port, sunt mâncate de rugină, iar documentele necesare ieşirii pe mare au exprirat din 2012.

Motoarele nu mai funcţionează şi reparaţiile ar costa 6 milioane de euro, anunţă digi24.ro.

Navele „Eforie” şi „Mangalia” au fost construite în Şantierul Naval Constanţa în anii 1988 şi 1991. Până acum şase ani, CFR Ferry - Boat Constanţa avea contracte cu Turcia şi Georgia. 35 de voiaje faceau anual cele două nave ca să transporte cereale, fier vechi, animale sau alimente. Timpul şi marea au distrus treptat vapoarele, iar managerii companiei n-au avut bani să le repare.

„Ca să le repunem pe linie în stare de funcţionare şi să le autorizăm ne costă în jur de 3 milioane de euro fiecare. (...) Ne gândim să intrăm într-o colaborare cu un operator naval cu care să le punem în funcţie şi să împărţim cheltuielile şi să împărţim şi beneficiile”, a declarat pentru Digi24 George Buruiană, director CFR Marfă.

În momentul de faţă pe cele două feriboturi mai lucrează doar 13 persoane. Ele asigură paza şi întreţinerea.

În anii de glorie ai marinei comerciale româneşti, flota Republicii Socialiste Romania ocupa al treilea loc în lume în ceea ce priveste capacitatea totală de transport marfă. Dezvoltarea transporturilor navale nu era deloc întâmplătoare. Cele mai mari petroliere construite vreodată în ţara noastră – clasa din care făcea parte şi nava comandantului Basescu, "Biruinţa" – asigurau necesarul de ţiţei pentru rafinăria Petromidia, la rândul ei o construcţie-mamut în sud-estul Europei.