Autorităţile din Oradea au luat o decizie radicală, în încercarea de a le oferi turiştilor şi locuitorilor un oraş cochet şi curat. Trebuie să dispară magazinele second-hand, casele de amanet şi sălile de jocuri din zona istorică a oraşului.

Reabilitat cu zeci de milioane de euro, centrul istoric din Oradea atrage anual sute de mii de vizitatori. Cei mai mulţi bani, folosiţi inteligent, au venit din fonduri europene.

Oradea a devenit un punct de atracţie important, în vestul României, după ce autorităţile au luat exemplul unor oraşe inteligente din Occident.

Anca Grama purtător de cuvânt Primăria Oradea: „Am venit cu câteva prevederi: interzicem funcţionarea caselor de amanet, second-handurilor şi magazinelor cu jocuri cu noroc, pentru că noi considerăm că aceste spaţii trebuie relocate în alte zone ale oraşului şi nu neapărat în zona centrală.”

Părerile sunt însă împărţite. Proprietarii magazinelor second-hand spun că şi-au amenajat spaţiile comerciale impecabil şi cred că atrag şi ei turiştii de la şosea. Drept urmare, vor să atace măsura autorităţilor.

Oradea a reuşit numai anul trecut să atragă tot atâţia turişti câţi locuitori are: 200.000. Vechea cetate a oraşului, o bijuterie medievală, a fost renovată cu 20 de milioane de euro.

În alte oraşe, zonele centrale nu sunt la fel de bine organizate.

La Cluj, de pildă, încă sunt magazine în care se vând haine şi papuci la mâna a doua. Pentru a schimba situaţia, Primăria Clujului vrea să acorde facilităţi fiscale, pentru a stimula brandurile de top să deschidă magazine în centrul oraşului.